19/04/2021

Un estudi conclou que l’acompanyament emocional és essencial en l’aprenentatge en temps de confinament

Un equip investigador de la URV publica els resultats d’un estudi sobre la implementació de processos d’aprenentatge en línia durant el tancament de les escoles i instituts a Catalunya

Al març del 2020, la majoria de països van haver de tancar temporalment les seves institucions educatives a causa de la propagació de la Covid-19. Investigadores i investigadors del Grup de Recerca Aplicada en Educació i Tecnologia (Arget) del Departament de Pedagogia de la URV han analitzat els processos d’aprenentatge i organitzacionals que van implementar les escoles de primària  i de secundària de Catalunya durant el primer període de confinament, amb el tancament total dels centres educatius.

Per dur-lo a terme han realitzar entrevistes a equips directius de centres educatius de Catalunya, ubicats tant en entorns rurals com urbans i de diferents estatus socioeconòmics. L’article mostra que hi ha una bretxa digital entre alumnes i docents i que l’acompanyament emocional és essencial en l’aprenentatge en un temps de confinament.

D’un dia per l’altre, tots els directors i directores de centres educatius van haver de prendre decisions ràpides per a adaptar l’aprenentatge, seguint les directrius del govern. Molts asseguren que existia una falta d’instruccions i de coneixements sobre com gestionar una situació d’aquest tipus, a més d’una gran falta de recursos tecnològics. Cada escola va descriure la seva particular situació, però, la majoria asseguren que la comunicació amb les famílies es va tornar més estreta i fonamental, segons expliquen els directors i directores de les escoles entrevistades. A més, s’ha comprovat, que els alumnes més grans són més autònoms i s’autoregulen millor el seu propi procés d’aprenentatge.

El canvi més popular que s’ha introduït en aquesta nova forma d’educació, segons els resultats de la recerca, és la videoconferència per a les reunions i asseguren que han vist els seus beneficis, principalment en termes d’estalvi de temps i diners que s’han estalviat amb el transport. Molts docents han mostrat dificultats per autoregular el seu treball des de casa i asseguren que va ser difícil evitar càrregues de treball excessiu i descontrolades.

Apunten que perquè l’educació sigui més efectiva ha de ser “social i presencial”, especialment per als infants, i que arran d’aquesta crisi molts centres es plantejaran introduir més tecnologies digitals pels pròxims cursos.

L’estudi l’han dut a terme Ramon Palau, Gisela Cebrián i Jordi Mogas investigadores i investigadors del Departament de Pedagogia de la URV i Marta Fuentes, del Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l’Educació de la UAB.

Referència bibliogràfica: Ramon Palau, Marta Fuentes, Jordi Mogas & Gisela Cebrián (2021) “Analysis of the implementation of teaching and learning processes at Catalan schools during the Covid-19 lockdown”, Technology, Pedagogy and Education, DOI: 10.1080/1475939X.2020.1863855


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*