29/03/2023

Un estudi de la URV monitora les aules per avaluar la transmissió de virus entre infants

Joan Rosell, investigador principal del projecte ACTUA

Després de la recent experiència del SARS-CoV-2, cada cop són més les veus que, des de l’empirisme de la comunitat científica, avisen que les epidèmies seran més probables en el futur. Sense anar més lluny, el grup de recerca Autoimmunitat, Inflamació i Infecció (IISPV-URV) alertava l’any passat que el mode de vida propi d’un món globalitzat i el fet què els virus respiratoris muten ràpidament els fa grans candidats a protagonitzar properes epidèmies, que es preveuen cada cop més freqüents. El projecte ACTUA té com a objectiu determinar quins factors afecten a la transmissió de virus d’aquest tipus a les aules, ja que els infants s’han considerat vectors de transmissió en aquesta darrera pandèmia.

L’equip investigador, format per membres dels departaments d’Enginyeria Química, Enginyeria Informàtica i Matemàtiques i d’Enginyeria Mecànica de la URV, ha dissenyat un prototip que és capaç de reunir dades ambientals —variables— de les aules i enviar-les telemàticament al núvol, on s’emmagatzemen per ser analitzades. Aquest kit de sensors utilitza Arduino i Raspberry Pi per recollir lectures de les característiques ambientals de l’aula cada 5 minuts: temperatura, humitat, soroll, radiació ultraviolada, concentració de CO2, partícules en suspensió… Fins i tot disposa d’una càmera que detecta fins a quin punt els infants es mouen dins de l’aula.

Prototip dissenyat i construït per l’equip del projecte.

En el procés d’instal·lació del prototip, es recullen els paràmetres —constants— de l’aula, com les dimensions, el nombre de portes i finestres, l’orientació, l’edat i el nombre de l’alumat que l’habita. Paral·lelament, els equips docents de les escoles elaboren petits informes sobre absència escolar i manifestació de malalties de quadre respiratori en els seus alumnes, sempre de forma anònima. “És una feina que es fa setmanalment i que no ocupa més de mig minut”, explica Joan Rosell, investigador ICREA del Departament d’Enginyeria Química i investigador principal d’aquest projecte. En l’etapa d’anàlisi de dades, que tot just comença ara, es compararan totes aquestes dades per esbrinar quins paràmetres poden relacionar-se amb la transmissió d’aquest tipus de malalties a les aules.

“L’objectiu del projecte ACTUA és fer de l’aula un espai millor, especialment des d’un punt de vista de transmissió vírica”, comenta Rosell, alhora que fa èmfasi en la “gran vulnerabilitat” dels humans a la transmissió de virus respiratoris. En aquest sentit, els investigadors consideren de gran importància entendre aquests processos i desenvolupar tecnologia útil en la presa de decisions per quan arribi la propera pandèmia: “Les aules són segures ara; quan això torni a passar hem d’estar preparats i hem de poder proporcionar a les institucions dades objectives per millorar la presa de decisions”, explica Agusti Solanas, investigador del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques.

Interior del prototip.

El kit de sensors desenvolupat és únic al món i permetria, amb un cost econòmic, la seva implementació de forma extensiva al sistema escolar català. Això obriria la porta a millorar les condicions de l’aula amb informació a temps real, a prendre mesures focalitzades en funció del risc de contagi real de cada escola en futures pandèmies i, fins i tot, a relacionar les condicions de les aules amb el rendiment escolar dels alumnes.

Utilitats sobrevingudes

En el procés d’instal·lació i recollida de dades, els docents han detectat usos alternatius dels kits que els investigadors del projecte ACTUA no havien contemplat en un inici. “Els mestres estan descobrint que, mitjançant la plataforma de consulta, disposen de lectures precises de la temperatura i el soroll a l’aula, que és, en definitiva, el seu lloc de treball”, assenyala Èdgar Batista, tècnic del projecte i Investigador del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques. L’equip també ha detectat que el prototip desenvolupat pot ser molt útil per als docents des del punt de vista pedagògic per tal d’incentivar a l’alumnat en noves tecnologies, sensors i robòtica.

Espai virtual de monitoratge de les dades recollides pels sensors.

Ampliant la mostra

Actualment, el projecte ACTUA està monitorant prop de 100 aules arreu de Catalunya amb una presència destacada al Camp de Tarragona. Si bé el procés d’anàlisi de dades ja ha començat, l’equip investigador fa una crida a la comunitat educativa a col·laborar amb el projecte per tal d’ampliar la mostra i instal·lar més sensors a les aules catalanes. La col·laboració és  gratuïta i es pot sol·licitar mitjançant la pàgina web del projecte.

Mapa de les escoles de la mostra del Camp de Tarragona.