04/05/2020

Una alimentació i un estil de vida saludable fan disminuir el risc de càncer colorectal en persones grans

Els resultats de l'estudi PREDIMED suggereixen que les últimes recomanacions de l'organització internacional "World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research" i mantenir un estil de vida saludable protegeixen del risc de desenvolupar càncer colorectal en persones grans amb risc cardiovascular. Els resultats de l’estudi han estat publicats a la revista "Journal of Clinical Medicine"

El càncer colorectal és un dels principals problemes mundials de salut pública. És el segon càncer més freqüent en les dones i el tercer més freqüent en els homes. Al 2018, hi va haver més de 1,8 milions de casos de càncer colorectal i s’espera que la seva prevalença augmenti a causa del creixement de la població de persones amb edat avançada, així com l’adopció d’hàbits i estils de vida occidentalitzats. De fet, existeix evidència robusta que ha vinculat el consum d’aliments com les carns vermelles i processades, i l’excés d’ingesta de  begudes alcohòliques amb el desenvolupament de càncer colorectal. No obstant això, a més de la qualitat de la dieta, hi ha altres factors d’estil de vida que també podrien jugar un paper important en el desenvolupament de malalties cròniques com el càncer.

Per aprofundir en aquest tema, investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV, en col·laboració amb altres grups de recerca de l’estudi PREDIMED (PREvenció amb DIeta MEDiterrània), han investigat l’associació entre dos índex relacionats amb l’estil de vida i el risc de desenvolupar càncer colorectal en individus amb alt risc cardiovascular. El primer avalua el compliment de les últimes recomanacions del  WCRF/AICR (World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research) per a la prevenció del càncer: mantenir un pes saludable; realitzar activitat física; seguir una dieta rica en aliments integrals, verdures, fruites i llegums; limitar el consum de menjar ràpid i altres aliments processats rics en greixos i sucres; limitar el consum de carns vermelles i processades; limitar la ingesta de begudes ensucrades,   i limitar la ingesta d’alcohol. El segon índex, proposat per investigadors de la Universitat de Harvard  (EUA) el 2018, és l’anomenat “índex d’estil de vida de baix risc” i serveix com una eina per mesurar el seguiment de cinc factors d’estil de vida saludable: no fumar;  no ingerir alcohol; realitzar activitat física regular;  mantenir un índex de massa corporal adequat, i seguir una dieta saludable.

La investigadora predoctoral Laura Barrubés, al centre,  amb els investigadors Jordi Salas-Salvadó -responsable de la Unitat de Nutrició Humana de la URV- i Nancy Babio.

Després d’analitzar dades de 7.216 participants de 55 a 80 anys que van ser estudiats durant 6 anys, es va observar que els individus que tenien una major adherència a recomanacions específiques per a la prevenció del càncer (seguiment d’almenys cinc recomanacions de les set considerades en el primer índex), van tenir un 48% menys de risc de desenvolupar càncer colorectal en comparació amb els que tenen menor adherència. D’altra banda, de totes les recomanacions de prevenció del càncer, la que va mostrar una major associació amb el risc de càncer colorectal va ser el consum de begudes ensucrades. Així, es va observar que els participants amb un major consum d’aquestes begudes (més de 250 ml/dia, equivalent a més d’un got al dia) van mostrar un 58% més de risc de càncer colorectal en comparació amb aquells que no els van consumir. També s’ha observat que una  major adherència a un estil de vida saludable, valorat per l’índex de vida de baix risc (seguir més de tres de les cinc  recomanacions), es va associar amb un 52% menys de risc de desenvolupar aquest càncer.

L’estudi coordinat per la Unitat de Nutrició Humana del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV ha estat dut a terme per la investigadora predoctoral Laura Barrubés i liderat per la investigadora  Nancy Babio, de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili i investigadora adscrita al Centro de Investigación Biomédica en Red de la Fisiopatología de la Obesidad y Nutrición (CIBERobn), el catedràtic Jordi Salas, director de la Unitat de Nutrició Humana de la URV, director clínic de nutrició del servei de medicina interna de l’Hospital Universitari de Sant Joan de Reus, investigador principal del CIBERobn, i Pablo Hernández-Alonso, col·laborador actiu de la Unitat  i investigador postdoctoral Juan de la Cierva-Formació del grup d’Endocrinologia cel·lular i molecular de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Màlaga (IBIMA-FIMABIS). Tots són membres de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV).

Referència: Barrubés, L.; Babio, N.; Hernández-Alonso, P.; Toledo, E.; Ramírez Sabio, J.B.; Estruch, R.; Ros, E.; Fitó, M.; Alonso-Gómez, A.M.; Fiol, M.; Lapetra, J.; Serra-Majem, L.; Pintó, X.; Ruiz-Canela, M.; Corella, D.; Castañer, O.; Macías-González, M.; Salas-Salvadó, J. Association between the 2018 WCRF/AICR and the Low-Risk Lifestyle Scores with Colorectal Cancer Risk in the Predimed Study.  J. Clin. Med. 2020, 9(4), 1215.  https://doi.org/10.3390/jcm9041215

Enllaç: https://www.mdpi.com/2077-0383/9/4/1215