21/12/2021

Unes jornades sobre dret i relacions internacionals debaten quin ha de ser el paper d’Europa davant els ODS

El campus Catalunya va acollir del 15 al 17 de desembre les XXIX Jornades ordinàries de l'Associació Espanyola de Professors de Dret Internacional i Relacions Internacionals

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i els reptes que plantegen estimularan l’acció durant els propers anys en àrees d’importància crítica per a la humanitat i el planeta. Debatre sobre aquest aspecte ha estat l’objectiu principal de les Jornades biennals de l’Associació Espanyola de Professors de Dret Internacional i Relacions Internacionals (AEPDIRI), que la passada setmana van reunir al campus Catalunya de la URV més de 160 acadèmics de la majoria d’universitats de l’Estat espanyol. La trobada, coordinada pel Catedràtic de Dret Internacional Públic de la URV, Antoni Pigrau, es va centrar especialment, en debatre com la comunitat internacional fa front als desafiaments que marquen els ODS i quin és el paper de la Unió Europea en aquest context.

Durant les intervencions que es van fer a les jornades es van abordar els ODS i el paper de la Unió Europea des d’una perspectiva transversal de les tres disciplines que integren l’AEPDIRI: Dret Internacional Públic, Dret Internacional Priva i Relacions Internacionals. Les ponències es van estructurar en quatre sessions, definides pels eixos referents a diferents temàtiques: planeta, persones, prosperitat i pau i justícia, partint dels reptes que tenen els internacionalistes envers el desafiament que plantegen els ODS. Aquesta qüestió es que es va tractar en la conferència inaugural, i també es va abordar què implica i què significa el desenvolupament sostenible.

També va tenir especial rellevància l’ODS 5 i l’estratègia Europea de Gènere on es va incidir específicament la violència de gènere. Com a reptes de futur es va encoratjar els assistents a incloure l’enfocament dels ODS en la recerca i en la docència, i es va reivindicar la necessitat de posar en valor les tres disciplines del Dret com a elements a tenir en compte en la governança global.

En el marc de les jornades també es va fer un taller d’estudiants de doctorat i una exposició de pòster de projectes de recerca.