20/07/2020

La URV, l’ICAC i l’Ajuntament de Constantí engeguen un projecte integral de recuperació patrimonial a la vil·la romana del Mas dels Frares

Presentació del projecte integral de recuperació patrimonial a la vil·la romana del Mas dels Frares al jaciment on s'està treballant.

La Universitat Rovira i Virgili (URV), l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) i l’Ajuntament de Constantí han signat un conveni de col·laboració a fi de potenciar la recerca arqueològica al jaciment rural de Mas dels Frares i valorar l’entitat patrimonial d’aquesta vil·la romana de l’antic territorium de Tàrraco.

El jaciment està situat al Celler Experimental de Mas dels Frares de la Facultat d’Enologia de la URV (Constantí, Tarragona) i existeixen indicis arqueològics que apunten a l’existència d’una vil·la romana amb estructures productives de caire vinícola.

El projecte preveu una campanya de prospeccions geofísiques al jaciment i tres excavacions arqueològiques al sector oriental de la vil·la. L’estudi està dirigit per Josep Maria Macias Solé, investigador de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica, en el marc del projecte de recerca «Estudi i difusió de la vil·la romana del Mas dels Frares (Constantí, Tarragonès)» (projecte quadriennal de la Generalitat de Catalunya), que va comptar, en la seva primera fase, amb el suport econòmic de l’Ajuntament de Constantí i el Consell Regulador de la Denominació d’Origen Catalunya.

La segona fase de les excavacions s’està duent a terme al jaciment des del passat 6 de juliol i fins al 31, sota la direcció de les investigadores de l’ICAC Karen Fortuny i Ada Lasheras, i amb la participació d’estudiants de Màster d’Arqueologia i del Grau d’Història de l’Art i Arqueologia de la URV.

Els resultats dels treballs

Els resultats d’aquests treballs han permès veure la magnitud de la vil·la i constatar que era una vil·la senyorial. Els treballs d’excavació segueixen una estratègia de petits sondejos al terreny per anar traçant l’abast del jaciment. Fins al moment, s’hi ha trobat restes d’unes tenalles que servien per emmagatzemar vi. En les properes fases, es prendran mostres orgàniques que puguin donar indicis de l’activitat productiva associada al vi.

En relació als primers indicis trobats a la zona, a finals de anys 80, i que es van seguir treballant en projectes anteriors de l’ICAC al jaciment, la campanya de 2020 ha permès assegurar l’existència d’un recinte termal a la mateixa vil·la. En la visita d’avui al jaciment s’ha pogut observar les restes d’alguns terres romans d’aquest recinte termal, així com l’estructura de la vil·la i les restes de tenalles localitzades recentment.

Excavació al jaciment de Mas dels Frares.

La rectora de la URV, María José Figueras, ha destacat la importància de les excavacions de Mas dels Frares i la col·laboració entre institucions, com és en aquest cas entre l’Ajuntament de Constantí, l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica i la URV: “És un clar exemple de win-win en què tots hi guanyem: Constantí en la consolidació de nou patrimoni arqueològic; i l’ICAC i la URV en recerca i coneixement, i en la possibilitat d’obrir aquestes instal·lacions a estudiants en pràctiques”. En el mateix sentit, l’alcalde de Constantí, Oscar Sánchez, ha volgut agrair l’interès de la URV i l’ICAC en el projecte i ha remarcat la voluntat de Constantí de posar en valor la seva història i el seu patrimoni.

El director de l’ICAC, Josep Maria Palet, s’ha sumat als agraïments i ha remarcat la importància de Constantí en la història de construcció de camins que van fer servir els romans per a implantar-se al territori. Molts dels camins que travessen el terme són d’origen romà i ja es feien servir també en època romana per accedir a la vil·la romana que ara coneixem com a Mas dels Frares.

El degà de la Facultat d’Enologia, Joan Miquel Canals, ha destacat la voluntat de desenvolupar un projecte conjunt, entre la URV i l’ICAC, que permeti crear un conjunt patrimonial d’interès científic i docent, que combini l’activitat acadèmica d’aprenentatge, la recerca i la divulgació.

Josep Maria Macias, investigador de l’ICAC que coordina el projecte de recerca en curs, ha descrit com des d’una troballa gairebé fortuïta al voltant d’una cisterna, a finals dels anys 80, s’ha anat desenvolupant una sèrie de treballs que han permès descobrir un recinte termal i, actualment, els primers indicis palpables d’una activitat agrícola vinculada al vi i la importància econòmica que podria tenir la vil·la romana en el conjunt de la Tàrraco romana.

A llarg termini, els resultats dels treballs arqueològics han de permetre desenvolupar activitats d’anàlisi del jaciment, difusió científica i socialització del coneixement. A més, s’espera dur a terme treballs d’arqueologia experimental en base a un possible centre d’explotació vinícola d’època romana que vinculi la recerca amb les activitats formatives del Celler Experimental de Mas dels Frares.