19/10/2020

La URV s’adhereix a la Setmana de l’Accés Obert amb tres webinars, un joc i una guia de recursos

Publicacions URV ofereix més de 340 llibres i revistes en accés obert

Avui comença la Setmana Internacional de l’Accés Obert, una iniciativa anual per promoure l’accés obert al món acadèmic i de la recerca, que finalitzarà el 25 d’octubre. Enguany, el Centre de Recursos per l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) ha preparat diverses activitats per donar a conèixer els beneficis de publicar en accés obert.

Es fan tres webinars adreçats al PDI, doctorands i PAS que dona suport a la recerca, per als quals cal inscriure’s al web de l’ICE: el 20 d’octubre es pot seguir “Publicar en accés obert: Polítiques, ajuts, eines i visibilitat al Repositori Institucional de la URV“; el dia 21, “Publicar en accés obert amb MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute). El futur de les publicacions periòdiques“, i el dia 22, “Estratègies per optimitzar la producció en accés obert“.

El Joc de l’accés obert és la novetat lúdica d’enguany. Es tracta d’un joc interactiu de preguntes i respostes per aprendre de forma fàcil i divertida els principals aspectes de l’accés obert: que un article sigui gratuït a internet significa que és un article en accés obert? Quin és el temps màxim per posar les publicacions en obert, segons la llei? Tenen més cites els articles publicats en accés obert? Són algunes de les preguntes que caldrà saber respondre per arribar al final.

Aquest joc està disponible dins la guia sobre la Setmana de l’Accés obert, on també s’hi pot trobar l’exposició virtual retrospectiva dels “Open Access Point” als diferents CRAI de campus de l’any 2019; l’accés a l’edició 2019 del curs micro-MOOC a Twitter sobre Ciència Oberta, en què diverses universitats de l’Estat, entre les quals la URV, van crear els continguts per abordar aspectes que van des de la gestió i preservació de les dades en obert fins a la recerca i innovació responsables, passant per les noves maneres d’avaluar la recerca.

A més a més, també es pot accedir al portal de l’editorial de la Universitat, Publicacions URV, amb un catàleg de 360 llibres i 8 revistes en accés obert.

La URV té un posicionament actiu i compromès amb l’accés obert des de fa anys: l’any 2011 va aprovar una Política institucional d’accés obert; el 2017 va signar la Declaració de Berlín, i també des de 2017 posa al servei dels investigadors la convocatòria Open- Ajuts per publicar articles científics en accés obert. Tanmateix, la URV disposa d’un Repositori Institucional amb més de 12.000 documents en accés obert que contribueixen a difondre la producció científica de la URV.