24/04/2018

Desenvolupen un dispositiu per controlar els nivells de potassi en una gota de sang

L’spin-off de la URV CreatSens Health l'ha validat al centre de diàlisi de l'Hospital Clínic de Barcelona

El grup de recerca Laboratori de Nanosensors de la Universitat Rovira i Virgili en col·laboració amb l’spin-off CreatSens Health SL, el grup de nefrologia i els laboratoris del CORE de l’Hospital Clínic de Barcelona presenten un estudi de validació d’un dispositiu portàtil per a la mesura de potassi en sang en pacients en diàlisis. L’equip ha desenvolupat un dispositiu per a la mesura de potassi, un indicador cardiovascular i renal, que ho fa de forma ràpida i senzilla i és de baix cost. Els investigadors de la URV i del Clínic han treballat junts per validar la mesura de potassi en pacients renals durant el mes de desembre de 2017 i gener de 2018 al centre de diàlisi de l’Hospital Clínic en què han analitzat més de 700 mostres de pacients renals. Els excel·lents resultats obtinguts permeten a CreatSens entrar en la fase regulatòria, prèvia a treure el prototipus al mercat.

El projecte CreatSens té com a objectiu controlar el progrés de la malaltia renal crònica a través d’eines tecnològiques d’última generació que permetin la mesura de paràmetres rellevants per als pacients d’una forma molt més senzilla a l’actual. La visió de CreatSens és que la informació generada pel dispositiu de mesura es pugui seguir a partir d’un dispositiu mòbil com un telèfon o una tauleta, en el consultori mèdic o a la casa del pacient.

D’esquerra a drata, els doctors Lluís Bedini i Nayra Rico (Hospital Clínic) i Adrià Maceira i Marta Novell del Laboratori de Nanosensors y de l’empresa de base tecnològica CreatSens Health.

La recerca científica està liderada per l’investigador del Departament de Química Analítica i Química Orgànica i membre de l’empresa derivada de la URV, Francisco Andrade, que assenyala que la tecnologia utilitzada es basa en materials de baix cost (com és el paper) per permetre “l’accés d’aquests dispositius a tots els pacients”. Adrià Maceira, CEO de CreatSens Health SL, remarca l’impacte d’aquest tipus d’eines i estratègies “per al control de la salut en la societat”. La tecnologia desenvolupada permetria la generació descentralitzada i en temps real d’informació clínica rellevant, que ajudaria al nefròleg en la seva presa de decisions i podria contribuir a optimitzar els recursos del sistema sanitari.

“Hem obtingut bons resultats, i la seva utilitat serà creixent en els propers anys”, apunta Francesc Maduell, cap de la secció de diàlisi d’Hospital Clínic. El seu homòleg i col·laborador, Miquel Blasco, comenta la importància d’aquest tipus de dispositius mèdics que permeten obtenir informació al moment i ajudar als clínics a donar diagnòstics més específics segons la patologia del pacient. El servei de nefrologia, juntament amb el laboratori del CORE, amb la participació del Josep Lluís Bedini i Nayra Rico, han sumat esforços en la validació d’aquestes noves tecnologies capdavanteres. Són vistes, cada vegada més, com la tendència de futur de la medicina personalitzada.

El projecte CreatSens va aconseguir el suport de la Fundació Renal Iñigo Álvarez de Toledo en 2017 per proposar solucions a la gestió de la malaltia renal crònica amb eines senzilles i econòmiques. Els dispositius són de baix cost, mesuren inicialment el potassi, i en una segona fase mesuraran també la creatinina i altres marcadors rellevants per a la funció renal.

La Universitat Rovira i Virgili a través de la seva Unitat de Valorització i Comercialització, que compta amb el suport de ACCIÓ i la Càtedra sobre el Foment de la Emprenedoria i la Creació d’empreses, va impulsar la creació de la spin-off CreatSens Health SL.