24/07/2019

Sis estudiants de la URV es posen en la pell dels diputats i periodistes del Parlament

Durant la simulació d'una setmana a la cambra catalana, han treballat per a l'aprovació d'una llei de regulació de l'accés a l'habitatge i la seva cobertura mediàtica

Sessió plenària simulada per estudiants universitaris al Parlament de Catalunya durant l'SPUNI 2019. FOTO: Parlament de Catalunya.

L’aprovació d’una llei sobre l’accés a l’habitatge de les persones en risc d’exclusió residencial per àmplia majoria dels partits amb representació a la cambra catalana va ser la culminació de la feina feta durant la Setmana del Parlament Universitari 2019 (Spuni). Estudiants de totes les universitats catalanes van posar-se en la pell de diputats, lletrats, lingüistes i periodistes que treballen o cobreixen la informació del Parlament i reprodueixen la seva feina en una simulació.

Sis estudiants de la URV, de Periodisme i de Dret, van participar-hi, fent de la negociació, el treball en equip i la pràctica jurídica i de les rutines periodístiques la seva feina diària del 13 al 19 de juliol. Set dies de feina intensa que els ha permès aprendre i també posar en pràctica allò que ja han treballat durant l’any a classe, amb la tutorització del professor Antoni Carreras.

El professor Antoni Carreras i els estudiants de la URV que han participat a l’SPUNI 2019: Marina Valero, com a diputada del PSC; Paula Biosca, com a diputada d’ERC; Jan Magarolas, com a periodista; Álvaro Susin, com a diputat d’ERC; Rut Queralt, com a periodista, i Marina Sáenz de San Vicente, com a diputada del PP.
“T’has de posar d’acord amb persones d’idees oposades”

Marina Valero és estudiant de Periodisme i va escollir ser diputada per viure en primera persona el dia a dia d’una parlamentària. A més a més, aprofitant els seus coneixements, va fer d’enllaç del partit que representava, el PSC, amb els mitjans de comunicació que cobreixen la informació parlamentària, va contribuir a planificar la comunicació del grup i va participar en un debat de partits per a un digital.

Per a ella, el major aprenentatge el va fer en adonar-se de la dificultat d’arribar a acords amb persones d’ideologies diferents: “Tendim a relacionar-nos amb aquells que pensen igual o similar a nosaltres, però aquí tens l’oportunitat d’escoltar persones amb idees oposades i has de posar-t’hi d’acord”.

De fet, ja des del primer dia calia negociar per formar govern i començar l’activitat parlamentària. En paral·lel, els estudiants rebien la formació de professors universitaris i personal del Parlament perquè coneguessin el seu funcionament i treballessin amb les mateixes dinàmiques que ho fan tots els engranatges de la cambra. Al seu torn, els estudiants periodistes cobrien l’actualitat per a la televisió, la ràdio i els diaris digitals, que han deixat constància de l’activitat.

El resultat final va ser l’aprovació per àmplia majoria d’una llei d’accés a l’habitatge de les persones en risc d’exclusió residencial, en una sessió presidida pel president del Parlament, Roger Torrent.

La Setmana del Parlament Universitari és una iniciativa conjunta de les universitats catalanes, entre les quals la URV va ser-ne pionera i atorga dos crèdits de matèria transversal, el Parlament de Catalunya i les Diputacions, que han cobert les despeses de l’estada dels estudiants.