14/04/2015

Una vida entre ossos de les cavernes: els campaments neandertals a la Cova de les Llenes

Finalitza la segona campanya d’excavació dirigida per l’IPHES i la URV

El passat cap de setmana, 11 i 12 d’abril va finalitzar la segona campanya d’excavació a la Cova de les Llenes (Conca de Dalt, Pallars Jussà). Un equip de recerca dirigit des de l’IPHES (Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social) i la URV (Universitat Rovira i Virgili de Tarragona) format per una vintena d’investigadors han estat excavant des del passat 30 de març per tal de recuperar restes de les activitats neandertals en aquesta cova pre-pirinenca.

Els resultats d’aquesta campanya han estat molt positius i permetran entendre la dinàmica de poblament neandertal en aquest territori de mitja i alta muntanya al Pirineu durant el Plistocé ara fa 200.000 anys.

Excavació a la Cova de les Llenes aquest abril
Excavació a la Cova de les Llenes aquest abril / IPHES

Les excavacions han permés constatar les visites continuades de grups neandertals probablement relacionades amb la cacera d’animals que vivien als voltants de la cova com el tar (Hemitragus bonali), una espècie d’ovella salvatge extingida a Europa occidental ara fa 100.000 anys. Juntament amb aquests animals han aparegut restes d’altres ungulats com per exemple cérvols, urs, cabirols, rinoceronts i megalòcers (una espècie de cérvol gegant actualment extingida).

Aquests campaments situats bàsicament a l’entrada de la cavitat han pogut ser reconeguts per la presència abundant d’eines lítiques fabricades amb pedres locals procedents del llit del riu Flamisell. Les seves característiques tecnològiques encaixen amb la indústria típica neandertal anomenada levallois i discoide.

Caus de carnívors

No obstant, la dinàmica natural de la cova sembla estar relacionada amb caus de carnívors, principalment hienes i lleopards, tot i que s’han trobat restes de llops, guineus i teixons. Però el principal protagonista de la cavitat és l’ós de les cavernes, el qual freqüentava la cova amb assiduïtat per tal d’hibernar, tal i com demostra la gran quantitat de restes d’aquest animal recuperades al fons de la cova i associades a esgarrapades a les parets i a osseres (nius d’hibernació).

Els treballs que s’han efectuat a la Cova de les Llenes permetran contextualitzar altres jaciments que s’han localitzat a la mateixa zona i que per les seves característiques no han permés conservar altres elements del registre com la fauna o els pol·lens.

Està previst continuar els treballs no solament en aquesta cova sinó en altres cavitats del congost d’Erinyà per tal d’assolir un projecte territorial que permeti estudiar el comportament neandertal en un territori i les relacions  d’aquests homínids amb altres entitats ecològiques amb les que convivien com per exemple els grans carnívors.

En aquest sentit, la Cova de les Llenes està vinculada a un projecte de recerca finançat per la Generalitat de Catalunya titulat “Compartint l’espai: la relació entre homínids i carnívors al nord-est peninsular”.