16/08/2023

Una recerca de la URV a las Bardenas Reales estudia l’adaptació dels fongs microscòpics als medis extrems

El projecte de la Unitat de Micologia pot ajudar a millorar la protecció d’aquest parc natural navarrès, amb molta pressió humana, i a trobar possibles aplicacions farmacèutiques

Els investigadors de la URV prenen mostres de sòl a les Barcenas Reales
Els investigadors de la URV prenen mostres de sòl a les Barcenas Reales.

La Unitat de Micologia i Microbiologia Ambiental de la Universitat Rovira i Virgili està portant a terme un estudi sobre fongs microscòpics que viuen en condicions extremes al Parc Natural de las Bardenas Reales, a Navarra. L’objectiu del projecte de recerca és “conèixer la biodiversitat dels fongs microscòpics en diferents nínxols ecològics, i si les condicions extremes, com ara l’elevada dessecació per la irradiació solar, els xocs tèrmics per acció del vent i l’escassetat de precipitacions, a més de l’elevada concentració salina, la limiten o si pel contrari els microorganismes s’adapten ràpidament a l’entorn”.

Ho explica l’investigador de la URV Alberto Miguel Stchigel, que lidera, juntament amb José Francisco Cano-Lira, un equip que completen els estudiants de doctorat Alan Omar Granados i Maria Barnés. El projecte de recerca ha estat concedit per la Cátedra de las Bardenas Reales de Ciencia y Patrimonio de la Universidad Pública de Navarra.

El primer pas del projecte, que és el que estan portant a terme actualment, és recol·lectar mostres de sòls i sediments de diferents hàbitats, però sobretot de les zones més àrides del parc, per, tot seguit, aïllar, identificar i caracteritzar els fongs microscòpics. De moment se n’han aïllat al voltant de 200, tot i que encara hi ha més prospeccions programades i es continuaran processant les mostres obtingudes.

A partir d’aquí, es tracta de corroborar mitjançant estudis metagenòmics (els que es fan del material genètic extret directament de mostres ambientals, sense cultivar) la biodiversitat de fongs observada mitjançant les tècniques tradicionals (les que inclouen el cultiu), així com seqüenciar el genoma d’alguns dels fongs extremòfils aïllats. “Això ha de permetre conèixer les seves relacions evolutives respecte d’altres fongs i determinar quins són els grups de gens involucrats en l’adaptació a les condicions ambientals extremes imperants en extenses zones del parc natural”, tal i com apunta José Francisco Cano-Lira.

Els investigadors de la Unitat de Micologia i Microbiologia Ambiental de la URV a les Bardenas Reales

Aquest estudi dels investigadors de la URV pot servir com a base per a investigacions que tinguin aplicacions en la indústria farmacèutica, tenint en compte que són fongs adaptables a tot tipus de condicions i amb un gran potencial de producció de molècules. A més, la recerca també pot servir per ampliar la protecció del Parc Natural de las Bardenas Reales, que, tot i que també és Reserva de la Biosfera per la Unesco, es tracta d’un ecosistema fràgil i la pressió humana al seu voltant és força intensa, amb alguns conreus dintre dels seus límits i diversos parcs eòlics rodejant-lo.

Tot i que és un espai singular i molt adient per aquest tipus de recerca, fins ara no se n’hi havia dut a terme cap d’aquest tipus, la qual cosa va sorprendre als investigadors de la URV, que de seguida van fer la proposta a la universitat navarresa.

A més, Stchigel i Cano-Lira destaquen la importància d’aquesta mena de projectes en l’àmbit de la formació del personal investigador, atès que l’equip també l’integren estudiants de doctorat, i pel que fa a la transferència dels resultats obtinguts a la societat “perquè es prengui consciència sobre la conservació de l’entorn natural”.