23/01/2017

Arrenca el cicle “La ciència de la xocolata”, per al foment de vocacions científiques a les escoles

La URV i l'Institut Català d'Investigació Química han impulsat aquests tallers, que s'han començat a impartir entre alumnes de 5è i 6è de Primària de l'escola Pau Delclòs de Tarragona. La primera de les cinc sessions s'ha fet el 23 de gener, i ha estat sobre l'ADN del cacau. Amb aquest projecte es volen fomentar les vocacions científiques entre els estudiants i incidir especialment en transmetre l'interès per la recerca entre les nenes

La investigadora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV, Katherine Gil, ha impartit el primer taller.

“Aquest experiment el podeu fer a casa amb els vostres pares”, animava la Katherine Gil, doctoranda del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili, als estudiants de 6è de primària que han participat del taller “Desxifrant l’ADN del cacau”. Es tracta de la primera de les 5 sessions teòric-experimentals que conformen el cicle “La ciència de la xocolata”, que la URV i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) han organitzat des del gener al maig amb l’escola Pau Delclòs de Tarragona. Els tallers estan conduïts per investigadores de la URV i de l’ICIQ, i tenen l’objectiu de fomentar les vocacions científiques entre els estudiants i de transmetre l’interès per la recerca entre les nenes.

Els estudiants han tastat les llavors del cacau i han pogut extreure'n l'ADN.
Els estudiants han tastat les llavors del cacau i han pogut extreure’n l’ADN.

A la primera sessió, els estudiants han pogut conèixer i manipular com són les llavors del cacau, de quin fruit s’extreuen i fins i tot les han pogut tastar. Després d’una petita introducció teòrica per aclarir conceptes -alguns dels quals ja s’havien treballat a classe-, han tingut l’oportunitat d’experimentar com a científics al laboratori. Entre tots, i guiats per la investigadora, han pogut extreure una mostra de l’ADN del cacau, un experiment senzill que els que vulguin podran repetir a casa.

La ciència i la xocolata, des de cinc vessants

La resta de sessions tractaran sobre “L’ origen de la xocolata”, “Els cristalls de la xocolata”, “La xocolata com a aliment” i “L’art de la xocolata”. El conjunt de sessions que conformen aquest projecte pretenen mostrar la recerca i coneixement que s’amaga darrera d’un producte tant quotidià com la xocolata. Aquests tallers també serviran per posar en valor la tasca d’investigadores que des de diferents aproximacions aporten coneixement sobre el món que ens envolta i per tant, contribueixen en el progrés de la societat en termes de salut, sostenibilitat o millora del medi ambient.

Un dels objectius dels tallers és fomentar les vocacions científiques entre les nenes.

L’objectiu de “La Ciència de la Xocolata” és compartir coneixement científic amb alumnes de 5è i 6è de primària per a fomentar el seu interès per la ciència i per la recerca com a professió. Es vol incidir especialment en encoratjar vocacions científiques entre les nenes a través de donar visibilitat a investigadores que actualment fan recerca puntera a la URV i l’ICIQ. Tant la recerca que porten a terme com la seva experiència vital són importants per a convertir-se en referents de les nenes i nens que participaran en aquest projecte.