04/09/2019

Comença la producció de vi a Mas dels Frares com ho feien els ibers

El grup de recerca GRESEPIA aporta la metodologia que utilitzaven els pobles ibèrics i la Facultat d'Enologia farà un seguiment de la conservació

Jordi Diloli, a l'esquerra, i Fernando Zamora, a la dreta, amb un dels estudiants que han premsat el vi per a l'elaboració de la beguda utilitzant les tècniques dels íbers.

Les àmfores són una de les troballes més freqüents als jaciments protohistòrics. Els ibers les utilitzaven per guardar-hi i transportar cereals, salaons i, sobretot, vi, la beguda més preuada en les èpoques pre-romana i romana. El grup de recerca GRESEPIA, del Departament d’Història i Història de l’Art, i la Facultat d’Enologia es proposen reconstruir el procés de producció i sobretot conservació del vi en aquests recipients en les mateixes condicions que es trobaven els ibers.

Els investigadors de la URV ja van fer una primera prova l’any 2018 al celler experimental Mas dels Frares i enguany hi tornen per continuar la recerca. Han fet la verema de prop de 327 quilos de raïm de la varietat ull de llebre, que han dipositat en dues gerres i han premsat amb els peus, com es feia en època ibèrica, fa 2.500 anys. Allí fermentarà una setmana a temperatura constant fins que es transvasarà en 12 àmfores que en permetran l’envelliment i conservació.

El most resultant del premsat del raïm del celler experimental en una de les gerres d’argila.

Fernando Zamora, director del celler experimental Mas dels Frares, explica que la conservació és precisament una de les fases més delicades de l’elaboració del vi ibèric. Jordi Diloli, director del grup de recerca GRESEPIA, argumenta que això és perquè, a diferència d’altres aliments, el vi havia de mantenir-se fins a la propera collita i només hi afegien additius per millorar el sabor. Per això, els recipients que ara s’utilitzen per a la producció del vi experimental de Mas dels Frares són obra d’un ceramista de Miravet que utilitza argila de l’Ebre, que és poc porosa, i que utilitza un sistema de cocció amb forn de llenya, com es feia abans.

Un cop el vi sigui dins les àmfores, se’n farà un seguiment a través de l’anàlisi microbiològic, químic, físic i sensorial per veure l’estat de conservació al llarg del temps i fins a quin moment manté les propietats que el fan agradable al gust. La primera obertura d’àmfores serà al desembre i se’n farà el control cada tres mesos fins a la propera collita.