14/05/2018

Dels volcans en erupció al vi cristal·litzat: els premis del VII Concurs de Cristal·lització a l’Escola

En el concurs hi ha participat 50 de centres de tot Catalunya i ha comptat, de nou, amb la URV com un dels coorganitzadors

Premi a la millor composició/cristall únic.

Volcans en erupció, aliments i vi cristal·litzats són algunes de les propostes que es van presentar a la final del VII Concurs de Cristal·lització a l’Escola, una jornada de ciència, art i inspiració que va tenir lloc el divendres 4 de maig al CosmoCaixa, museu de la Fundació Bancària la Caixa.

Com en edicions anteriors, prop de 1.500 alumnes d’una cinquantena de centres de tot Catalunya van participar en aquest certamen que vol potenciar les vocacions científiques entre els joves estudiants de segon cicle d’ESO i de batxillerat mitjançant experiments atractius del món de la cristal·lització.

Alumnes i professora de l’Institut Ramon Barbat i Miracle (Vila-seca).

Les  alumnes Aida Arjona, Andrea Molina i Joana Maria Parrilla  Calvo, amb Jovita Gordo com a professora, han estat els vencedors en dues de les tres categories dels primers premis de la setena edició del Concurs de Cristal·lització a l’escola, una convocatòria organitzada per la UB, la URV, a UAB i la UPC Manresa que vol potenciar la importància del món dels cristalls en la societat, i fomentar l’estudi, el treball sistemàtic, el pensament científic i la comunicació entre els joves estudiants mitjançant experiments atractius de cristal·lització. Alumnes i professora, s’han emportat el premi a la millor composició cristal·lina / cristall únic i el primer premi també en la categoria de millor vídeo.

Les alumnes de l’Institut Joan Puig i Ferrer de la Selva del Camp es van endur el premi al millor pòster.

El primer premi en la categoria de pòster/exposició ha estat per les alumnes Berta Pagès, Alba  Singla i Júlia Vergé, amb la professora Graciel·la Monné de l’Institut Joan Puig i Ferreter de la Selva del Camp.

Pel que fa a la resta de premiats, el premi de la votació popular ha estat per l’Institut Josep Lladonosa de Lleida i els segons premis se’ls han endut l’ Institut La Serra, de Mollerussa; Institut Rafael Casanova, del Sant Boi de Llobregat, i l’Escola Minguella, de Badalona.

El concurs està dirigit a professors i alumnes de segon cicle d’educació secundària obligatòria (ESO) i de batxillerat. En la final, els alumnes participants van defensar davant del jurat els treballs cristal·logràfics que havien dut a terme i van exposar la metodologia científica per obtenir-los.

Primer premi en la categoria de pòster/exposició.

En aquesta edició hi han participat 50 centres, 10 dels quals són de les comarques tarragonines. Per poder tirar endavant aquesta proposta els professors de secundària reben sessions de formació a la Facultat de Química de la URV, en les quals se’ls ofereixen conceptes fonamentals de cristal·lografia i cristal·lització que els van  permetre explicar als seus alumnes els procediments que havien de seguir per dur a terme les experiències de cristal·lització i obtenir els cristalls per participar en el concurs. Després d’un temps de treball dels alumnes als centres, ajudats pels professors i assessorats pels membres dels equips de recerca de les universitats, els instituts van seleccionar els treballs. Els alumnes no només havien de mostrar els cristalls obtinguts sinó que també van haver de  preparar un pòster científic per explicar el procés que van seguir, el treball realitzat i els resultats.

A l’acte de lliurament, que va ser inaugurat pel director del CosmoCaixa, Lluís Noguera, hi van participar M. Teresa Calvet i Miquel Àngel Cuevas, professors de la Facultat de Ciències de la Terra de la UB; Magdalena Aguiló, catedràtica del Grup de Física i Cristal·lografia de la URV; Joan Francesc Piniella, catedràtic de la Unitat de Cristal·lografia i Mineralogia de la UAB, i Anna Sanahuja, exdirectora de CosmoCaixa, entre d’altres.

El certamen té el suport de l’Obra Social la Caixa, la Xarxa de Cristal·lografia i Cristal·lització «Factoria de Cristal·lització», la Societat Espanyola de Mineralogia (SEM) i el Grup Especialitzat de Cristal·lografia i Creixement Cristal·lí (GE3C). L’equip organitzador de la Universitat Rovira i Virgili ha estat format per Magdalena Aguiló, Maria Cinta Pujol i  Rosa Maria Solé del  Grup de Física i Cristal·lografia dels Materials.