13/11/2018

Doctorands de la URV pugen a l’escenari per parlar de la seva recerca en format monòleg

Francisco Algaba i Marta Cañís s'emporten els primers premis de la sisena edició del concurs "Vols saber què investigo?"

Imatge dels participants del concurs, amb els guanyadors amb el taló que els acredita.

Vols saber què investigo? és un concurs de monòlegs científics en el qual es pretén que els participants –sis doctorands de diferents disciplines- expliquin al públic quina investigació estan duent a terme, de manera amena, adaptant el llenguatge a persones amb diferent coneixement i utilitzant únicament les habilitats comunicatives i algun objecte de suport, en no més de cinc minuts. Més de 400 persones, principalment estudiants de primer de batxillerat de nou instituts del Camp de Tarragona han omplert aquest dimarts el Teatre Bartrina en un acte que s’organitza coincidint amb la Setmana de la Ciència.

Francisco Albaga, guanyador de la sisena edició del concurs, durant el seu monòleg.

En aquesta sisena edició del concurs el jurat –format pel director de l’Escola de Doctorat, Josep Ribalta; el guanyador de l’edició de l’any passat, Carlos Shánchez, i la monologuista científica i integrant de la companyia Big Van, Helena González- han decidit que el primer premi sigui per Francisco Algaba que està fent el doctorat en Biomedicina al Grup de Recerca en Diabetis i Malalties Metabòliques Associades, de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili. El seu monòleg l’ha titulat “¡Niño! ¡No le lleves la contraria a tus madres!” i ha parlat de les cèl·lules mare i de la seva utilitat en l’estudi de malalties molt comuns, com poden ser la diabetis i l’obesitat.

Marta Cañís, segona classificada i premi del públic, en un moment de la seva actuació.

La segona classificada ha estat la doctoranda Marta Cañís, que s’ha emportat, també, el premi del públic.  Està fent el doctorat en Medicina i en el seu monòleg “Ratolins a l’esquena” tracta de l’acumulació d’un teixit fibro-greixos a la zona lumbar que provoca dolor i que alguns metges l’han anomenat, històricament, back mice.

Ljubica Damevska fent el en el lliurament dels premis als guanyadors del bingo de paraules.

En aquesta sisena edició del concurs hi han pres part quatre doctorands més:  Ljubica Damevska, del programa de doctorat en Estudis Humanístics, que ha presentat el monòleg “Gamenotover: la gamificaciónen la enseñanza de idiomas” en què parla dels la introducció del joc a l’ensenyament de llengües i ho ha posat en pràctica fent un bingo de paraules amb el públic.

Paúl Dávila, del doctorat en Termodinàmica i Fluïds, que  ha parlat del CO2 com alternativa a les bombes de calor com a mesura per lluitar contra la contaminació;  Federico Dattila, del doctorat en Ciència i Tecnologia Química, en el seu monòleg “Diòxido de carbono, por qué no me quieres?” ha tractat de la cerca de nous models de materials que puguin estabilitzar la molècula de CO2 i convertir-la en un únic producte sòlid i estable. També hi ha pres part Thaïs Morata amb el monòleg titulat “L’herència sense heureu” que ha parlat de la situació en què es pot trobar una persona quan mor sense hereus i vol deixar la seva herència per unes finalitats molt concretes.

Paúl Dávila durant la seva exposició, davant dels tres membres del jurat.
Federico Dattila, que desenvolupa la seva recerca a l’ICIQ, en un moment de la seva actuació.
Thaïs Morata al costat del presentador, Pau Ferran, escoltant les valoracions del jurat.
La convocatòria vol incentivar els investigadors i les investigadores joves a divulgar el desenvolupament i els resultats de la seva feina com a científics, i promoure l’accés de la societat a la recerca que es fa a la Universitat, utilitzant nous formats de divulgació.

Els Big Van, la companyia de científics sobre rodes, han actuat durant el matí.

La sessió ha comptat també amb els monòlegs de la companyia Big Van, un grup de científics sobre rodes que canvia la visió de la ciència, que ha tingut molt bona acollida. Es defineixen com a investigadors de dia i monologuistes científics de nit, i provenen de diferents àmbits del coneixement. A través del gènere teatral del monòleg, aquests artistes pugen a l’escenari per divulgar, de forma entretinguda i divertida.

Carlos Sánchez , guanyador de l’edició anterior i semifinalista del concurs de monòlegs científics Famelab.
Durant l’acte d’avui també ha presentat un monòleg Carlos Sánchez , que va ser el guanyador de l’edició passada del concurs que ha presentat un monòleg sobre els neandertals.

Aquesta activitat, organitzada per la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV – ComCiència està cofinançada per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (Fecyt) – Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades i per la Diputació de Tarragona.