21/01/2021

Dones i Geografia: el calendari 2021 de la Unitat d’Igualtat de la URV

El calendari reivindica el paper de les dones en l’àmbit de la Geografia i presenta la vida i contribucions d’exploradores, pioneres, investigadores i defensores dels drets de les dones, que han marcat un abans i un després en el nostre coneixement del món

portada del calendari 2021 Dones i Geografia

A partir de la setmana vinent estarà disponible el calendari 2021 editat per la Unitat d’Igualtat de la URV, que aquest any reivindica el paper de les dones en l’àmbit de la geografia, i que ha comptat amb la col·laboració de la Facultat de Turisme i Geografia i del Departament de Geografia. Es pot descarregar al web de la Unitat d’Igualtat o recollir a les consergeries i CRAIS dels campus.

Invisibilitzades, excloses o amagades darrera dels noms dels seus pares, marits o germans, a través de les pàgines del calendari podrem conèixer figures com la d’Eunicie Footie (Conneticut, 1819 – Massachusetts, 1888), científica climatòloga que, el 1856, va ser la primera persona en teoritzar sobre l’efecte hivernacle, tres anys abans que ho fes el físic irlandès John Tyndall, a qui es va adjudicar el descobriment.

El calendari Dones i Geografia reivindica la contribució de les dones en el coneixement del món i la realitat física i humana dels seus territoris.  A través de 12 biografies de dones que van marcar un abans i un després en els molt diversos àmbits que abasta la geografia, el calendari del 2021 ens presenta exploradores, investigadores, pioneres i defensores dels drets de les dones.

Lluitadores, pioneres i referents

També redescobrirem la història de lluitadores com Moira Dunbar (Edimburg, 1918 – Ottawa, 1999), glaciòloga que es va especialitzar en l’estudi del gel marí i que, el 1955, va haver d’arribar fins al viceministre naval de Canadà perquè li permetessin participar en exploracions àrtiques a bord d’un vaixell trencaglaç de la marina. “Hi van estar en contra des del principi perquè consideraven que les estacions militars no eren un lloc per a dones”, recordava la científica.

El calendari també inclou doctores i catedràtiques de Geografia que han estat pioneres i referents del segle XXI, com l’espanyola García Herrera (Tenerife, 1953 – Tenerife, 2020), màxim referent estatal en estudis sobre gentrificació, o la portuguesa Isabel Margarida André (Lisboa, 1956 – Lisboa, 2014), que va promoure al seu país la perspectiva de gènere dins la geografia.

A més de la Unitat d’Igualtat de la URV, la Facultat de Turisme i Geografia i el Departament de Geografia, que han produït el calendari, també han col·laborat en la seva publicació la Asociación Española de Geografía, l’Ajuntament de Tarragona, l’Ajuntament de Vila-Seca, Europe Direct Tarragona i  la Societat Catalana de Geografia.

1. Alejandro Armas-Díaz |

Apreciada Unitat d’Igualtat,

Me ha hecho muy feliz el calendario que han elaborado. Les felicito por esta iniciativa. No solo por el merecido homenaje a las mujeres geógrafas, sino también por el reconocimiento a algunas personas tan cercanas no solo en la academia sino en lo personal a mi biografía. Me refiero en especial al mes de Noviembre, dedicado a Luz Marina García Herrera, quien fue mi mentora, colega y amiga en la Universidad de La Laguna. En menor medida, pero también tuve mucho contacto con Isabel Margarida, mientras cursé estudios en la Universidade de Lisboa.

Me preguntaba si sería posible adquirir un calendario y que me enviasen por correo.

Un cálido saludo
    Alejandro Armas Díaz