24/03/2021

El CRAI Catalunya acull l’exposició “Llum a l’ànima. Palmira Jaquetti”

L’exposició itinerant, que es podrà visitar fins al 26 d’abril, dona a conèixer la figura de la poetessa, compositora, folklorista i docent i s'emmarca en la celebració de l’Any Palmira Jaquetti, impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat i comissariat per Carme Oriol, professora del Departament de Filologia Catalana de la URV

Inauguració de l'exposició Palmira Jaquetti al Campus Catalunya de la Universitat Rovira i Virgili amb Maria Àngels Blasco, María José Figueras i Carme Oriol
L'acte inaugural de l'exposició va comptar amb la presència de de Maria Àngels Blasco, directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural de la Generalitat de Catalunya; María José Figueras, rectora de la Universitat Rovira i Virgili, i de Carme Oriol, professora del Departament de Filologia Catalana i comissària de l'Any Palmira Jaquetti.

Palmira Jaquetti (Barcelona, 1859 – Els Monjos, 1963) és una de les moltes dones que, des d’un anonimat encara vigent, van contribuir a millorar el nivell cultural del país amb les seves inquietuds humanístiques. Com a dona d’una època en què era difícil ser escoltada i valorada en el món intel·lectual i cultural, representa un paradigma de tantes altres dones, també anònimes, que van contribuir a la cultura catalana.

L’exposició dedicada a la figura i obra de Jaquetti, que es podrà visitar al CRAI Catalunya fins al 26 d’abril, s’emmarca dins l’Any Palmira Jaquetti, impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat i comissariat per Carme Oriol, professora del Departament de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili, per commemorar els 125 anys del seu naixement.

Palmira Jaquetti va participar de manera molt activa en les missions de recerca de cançons per l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya i en va recollir més de 10.000 en diverses comarques catalanes. Els seus escrits de les memòries dels viatges i dels treballs de camp són un testimoni viu i directe de la vida rural dels anys 20 i 30 del segle passat, així com una mostra de la seva sensibilitat estètica, literària i humana.

Com a poetessa, Jaquetti va participar en Jocs Florals celebrats fora de Catalunya i va guanyar diversos premis. Com a compositora, va harmonitzar cançons a dues, tres i quatre veus i ha deixat una obra, en bona part, encara per descobrir. “La seva figura, la seva trajectòria i el llegat que ens ha deixat mereixen el nostre reconeixement i la seva divulgació”, afirma la comissària de l’Any Palmira Jaquetti, Carme Oriol.

Després d’estar al CRAI del Campus Catalunya, l’exposició estarà en itinerància durant tot el 2021 i anirà a la Seu d’Urgell, al Museu de Ripoll, al Museu de Vielha, a Ponts, a Manresa i a la seu tortosina del Campus Extens de la URV, on es podrà veure del 5 de novembre al 22 de desembre.

La Jornada de Patrimoni Literari de la Càtedra Baixeras, dedicada a Palmira Jaquetti

Paral·lelament a l’exposició, s’ha celebrat la Jornada de la Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català, enguany dedicada a Jaquetti. Durant la Jornada, en què s’han realitzat de forma virtual set conferències al voltant de la figura de la folklorista, també s’han lliurat les beques d’estudis Josep Anton Baixeras a Yaiza de la Cruz, estudiant de màster en Recerca Avançada en Estudis Humanístics, i a Marta Momblant, estudiant de doctorat del Departament de Filologia Catalana. També s’ha presentat el Quadern de la Càtedra Baixeras Margarida Aritzeta, qui havia estat professora de teoria de la literatura a la URV i és una figura a reivindicar en la literatura catalana contemporània.

Magí Sunyer, subdirector de la Càtedra Josep Anton Baixeras, en l’acte d’inauguració de la Jornada de Patrimoni Literari Català de la Càtedra.

La Jornada conclourà aquesta tarda a l’Aula Magna del Campus Catalunya amb l’espectacle “Palmira” de Jordi Lara, interpretat per la cantatriu Elisenda Rué i el guitarrista Izan Rubio, que repassarà diferents moments de la vida de la folklorista Palmira Jaquetti a partir dels seus dietaris de recerca.