01/12/2015

El factor preu és el més determinant a l’hora de comprar un vi a les grans superfícies de Catalunya

Les més de 1.000 enquestes realitzades a tot Catalunya en un estudi de la URV determinen que el consumidor es decanta pel factor econòmic. S'hi constata també que les DO’s catalanes són encara poc conegudes i valorades pels consumidors

El preu del vi és el principal factor que influeix en la decisió de compra dels vins a les grans superfícies de Catalunya, segons ha determinat un estudi realitzat pels professors Jaume Gené i Christophe Marquet de la URV. Després d’aquest factor, l’enquesta també constata la importància del fet d’haver-lo tastat anteriorment (la fidelitat al producte), el maridatge amb el tipus de menjar previst i la Denominació d’Origen del vi en qüestió. Per darrera d’aquests factors, s’hi troben també altres variables com el fet d’aparèixer en mitjans de comunicació i premsa especialitzada, al mateix temps que destaca la importància de l’enoturisme com a factor que pot ampliar el grau de coneixement del vi entre els consumidors. Per últim, l’estudi constata encara el gran camí que tenen els vins catalans en general davant de vins procedents d’altres DO’s de l’Estat que tenen un major grau de coneixement o d’implementació en les grans superfícies comercials.

Tots aquests factors varien sensiblement depenent de l’edat del consumidor i del seu nivell d’ingressos, S’ha posat de manifest la relació estreta entre els més joves i els més grans amb els vins més econòmics i més fàcils de beure com són els blancs i rosats. El grup d’edat de 35 a 64 prefereixen el vi negre i tenen més cultura vitivinícola. Es pot comprovar que el vi rosat està relacionat amb els enquestats atrets per nivells de preu més baixos.

Aquestes dades apuntades fins ara es desprenen de l’estudi: Projecte de recerca sobre el principals factors influents en la decisió de compra de vi per part del catalans. Implicacions per la DO Tarragona, dirigit pel professor de màrqueting de la Facultat d’Economia i Empresa a Reus, Dr. Jaume Gené, amb la col·laboració de Christophe Marquet professor de màrqueting a la Facultat d’Enologia i director comercial de Covides, i que ha estat impulsat per la Denominació d’Origen Tarragona (DO Tarragona) i el patrocini de Repsol.

Per la realització d’aquest estudi s’han fet prop de 1.100 enquestes de camp a clients que compren vi en les principals cadenes de grans superfícies, supermercats i hipermercats de Catalunya de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona.

D'esquerra a dreta, Àngels Collado (DO Tarragona), Jaume Gené (URV) i Christophe Marquet (URV i COVIDES).
D’esquerra a dreta, Àngels Collado (DO Tarragona), Jaume Gené (URV) i Christophe Marquet (URV i COVIDES).
Antecedents

La situació actual del mercat vinícola català es caracteritza per tenir cada cop menys demanda interna mentre que la producció no es redueix amb la mateixa intensitat. Respecte al mercat exterior les empreses col·loquen bona part del producte a dojo i a preus molt baixos. En aquesta situació, segons Gené i Marquet, les empreses vitivinícoles han d’adoptar ràpidament estratègies per poder vendre la seva producció en el cada cop més difícil mercat interior i intentar guanyar una posició pròpia en els mercats exteriors. Per assolir aquests objectius es requereix realitzar continues accions comercials que han d’estar planificades dins d’una estratègia general de màrqueting. Per a poder realitzar aquesta planificació és necessita tenir abundant informació del mercat i per aquest motiu es va fer aquest projecte de recerca.

“En aquest estudi ens hem centrat en el mercat català ja que es tracta del mercat de proximitat i, a més, suposa un volum de negoci molt important”, indica el professor Marquet. L’estudi també busca ser una eina útil per al personal de màrqueting i/o comercial en la definició de la cartera de productes i accions de màrqueting a implementar en aquesta canals d’alimentació. Per Gené, “actualment no existeixen molts estudis d’aquest tipus tan actuals, pràctics i reals en el sector del vi a Catalunya”.

Grau de coneixement de les D0’s catalanes

Respecte la notorietat de les Denominacions d’Origen de fora de Catalunya, és aclaparador el coneixement que es té de Rioja. Entre les tradicionals també hi figura Ribera de Duero i resulta sorprenen com DO’s poc tradicionals com Rueda o Somontano ocupen llocs destacats en la llista de DO més conegudes. Això demostra que les DO’s catalanes encara tenen un llarg camí per recórrer al nostre país i especialment en les grans superfícies comercials.

Pel que fa a les DO’s catalanes, segons el seu grau de notorietat es poden observar tres grups, un primer amb les DO més conegudes format per Priorat i Penedès, un segon grup format pel gruix de les DO catalanes, per aquest ordre Montsant, Empordà, Terra Alta, Catalunya, Costers del Segre, Alella i Tarragona; i un últim grup amb dues DO molt menys reconegudes en els establiments de venda, que són Conca de Barberà i Pla de Bages.

Una breu aproximació a l’enoturisme, com a mitjà per donar a conèixer i tastar els productes catalans, ha donat com a resultat que hi ha un elevat nombre de persones que valoren molt la visita feta al celler en les compres posteriors.