08/02/2024

El Girls’ Day dona sortida a les activitats organitzades per la URV al voltant del Dia de la dona i la nena a la ciència

Xerrades, tallers, accions a les xarxes socials i punts d'interès a tots els CRAI són algunes de les iniciatives que des de la Universitat s'impulsen durant aquests dies amb motiu de l'11-F

Durant aquest matí prop d’un centenar de noies de 3r d’ESO han participat als tallers organitzats amb motiu del Girls’Day. Aquesta activitat, orientada a despertar vocacions científiques i apropar les estudiants als estudis STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), està impulsada per l’ETSE, l’ETSEQ i la Unitat d’Igualtat de la URV. Es tracta de la proposta principal que des de la Universitat s’organitza amb motiu de l’11-F, que commemora el Dia de la dona i la nena a la ciència. Durant la setmana diferents unitats de la URV han programat xerrades, tallers i accions diverses per posar en valor la figura de la dona investigadora amb l’objectiu de revertir unes xifres que, moltes vegades, situen en un segon pla la presència femenina en el camp de la recerca.

Les alumnes que han participat en aquesta edició del Girls’ Day han recorregut els laboratoris del campus Sescelades on, de la mà de dones investigadores i ex estudiants, han conegut la seva experiència i han fet, a través de diferents tallers, un tastet sobre diversos aspectes de l’enginyeria, les seves aplicacions i quines sortides professionals ofereix. L’objectiu d’aquesta iniciativa és desmuntar els rols de gènere que assumeixen la divisió sexual del treball i incentivar la presència de les noies en un àmbit molt masculinitzat: segons el darrer informe de dones i homes de la URV, corresponent a l’any 2022, la presència femenina en els graus dels àmbits d’Enginyeria i Arquitectura és només d’un 10,1%.

Les estudiants han participat en cinc tallers diferents: un sobre realitat virtual, augmentada i metavers on se’ls ha explicat el seu funcionament i aplicacions i han pogut fer-ne experimentació a través d’ulleres de realitat virtual; un altre en el que han descobert el funcionament dels tests d’antígens tot fent servir material casolà per entendre la tècnica de la cromatografia o un altre que els ha permet entendre el funcionament d’un motor senzill per descobrir com, aplicant les forces elèctrica i magnètica, es pot generar moviment.

Un dels tallers del Girls’ Day ha consistit en fer funcionar un robot amb arduino.

Entre els tallers també hi havia una exhibició de cuina a través de la qual s’han explicats conceptes sobre la impressió 3D d’aliments i les seves aplicacions i també han conegut l’experiència d’algunes integrants de l’Associació d’Estudiants d’Enginyeria, que han explicat quines van ser les seves motivacions per matricular-se en un grau d’aquest àmbit i han relatat la seva experiència a la Universitat. Finalment, les estudiants també han assistit a un taller organitzat per l’associació de robòtica de la Universitat URBots, en el que s’han fet funcionar els seus equips i s’ha mostrat com controlar un dispositiu senzill amb arduino.

#CientífiquesURV a les xarxes socials

Des de la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la URV s’ha organitzat una campanya amb l’objectiu de donar visibilitat a les científiques de la Universitat. En un vídeo, que es difondrà a través de les xarxes socials, cada investigadora de la URV que hi participa recomana una altra científica de la universitat formant així una cadena de científiques que es posen en valor entre elles. El resultat d’aquest petit projecte audiovisual es podrà veure el proper 11-F a través de les xarxes de la Universitat i de ComCiència amb l’etiqueta #CientífiquesURV.

El vídeo #CientífiquesURV es difondrà a través de les xarxes l’11-F.
Científiques en acció, amb el Repte Experimenta

El projecte Repte Experimenta de la URV també ha impulsat la campanya “Científiques en acció… Experimenta!”, a través de les xarxes socials amb l’objectiu d’incrementar referents femenins en ciència. Durant aquests dies publicaran sis píndoles audiovisual on investigadores en actiu apropen el jovent al seu camp de treball a partir d’una paraula que les representa.

La segona activitat és un taller d’experiments en streaming via YouTube, orientat a famílies amb nens i nenes d’entre 6 i 12 anys, que es durà a terme aquest divendres 9 de febrer a les 19 h (cal inscripció prèvia). Els participants descobriran què són les reaccions redox, el flux laminat, la refracció de la llum o com detectar la vitamina C amb experiments que faran tot aplicant el mètode científic.

I des aquest dimecres es pot participar al “Crim Experimenta: atura l’Atac Viral!”, una experiència d’aprenentatge vivencial i competencial en format gamificat adreçada a noies i nois de 1r a 4rt d’ESO. Com si fos un videojoc, els participants hauran de superar proves per resoldre un enigma aplicant el mètode científic i evitar que un grup de hackers ataquin el servidor d’un hospital i col·lapsin el seu sistema informàtic. Per participar-hi cal descarregar-se prèviament el material del joc.

Centres d’interès als CRAI

Durant aquests dies tots els CRAI dels campus de la Universitat han preparat centres d’interès amb recursos relacionats amb les dones i la ciència. Pel·lícules, llibres il·lustrats, llibres d’assaig i jocs són alguns dels materials que es poden veure i també agafar en préstec. A més, s’ha actualitzat la guia virtual que conté recursos disponibles al CRAI sobre dones científiques, un recull sobre dones i ciència a la URV i altres enllaços i materials d’interès sobre el tema.

Centre d’interès al CRAI del campus Terres de l’Ebre.
#100tífiques de la URV

Un any  més, investigadores de la URV participen en el programa #100tífiques, una iniciativa organitzada per Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i l’Institut de ciència i Tecnologia de Barcelona (BIST) en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Aquest dimecres 7 de febrer van impartir xerrades divulgatives als centres educatius d’arreu de Catalunya amb l’objectiu de posar en relleu el paper estratègic de les científiques, impulsar la creació de xarxes entre elles i promoure models de dona referents per trencar estereotips i inspirar nens i nenes. Per part de la URV hi van participar les investigadores Anna Boqué, del Departament de Geografia; Lourdes Martorell, del Departament de Medicina i Cirurgia i Montse Marquès, del Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques.

 

Científques inspiradores

Investigadores de diversos grups de recerca la URV que formen parta de la xarxa Xartec Salut també han participat en la campanya “Què li diries a la teva nena científica interior?”. L’objectiu de la iniciativa és que aquestes científiques comparteixin missatges per inspirar noies a dedicar-se a la recerca a partir de la reflexió que fan amb el seu jo interior de la infantesa.

Jornada sobre vocacions científiques

Investigadores i professores de la Universitat també participen aquest divendres en una jornada orientada a descobrir les vocacions científiques femenines a través de conferències i taules rodones. L’acte, organitzat per REDESSA, compta amb la col·laboració de la URV i l’Institut Josep Tapiró de Reus i hi intervindran Fàtima Sabench, degana de la Facultat de Medicina, Victòria Sánchez Rebull, degana de la Facultat d’Economia i Empresa, Nancy Babio, responsable d’Ensenyament de Nutrició Humana i Dietètica i Cèlia Mallafré, professora de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura.

 

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*