15/06/2023

El projecte Inspira STEAM arriba a prop de 1.200 nens i nenes en el seu cinquè any a Tarragona

La iniciativa, coordinada per la URV, vol trencar estereotips de gènere i fomentar les vocacions científiques entre les noies de sisè de primària a partir del testimoni d'un centenar de mentores

Sessió Inspira

Posar en valor i normalitzar la presència de les dones que es dediquen a les disciplines de ciència tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques. Aquest és l’objectiu del Projecte Inspira STEAM, que enguany ha arribat a unes 1.200 noies i nois de sisè de primària de 23 centres educatius de la demarcació. La URV lidera aquesta iniciativa, que està implantada i en creixement continu des de fa quatre cursos acadèmics, i compta amb el suport del sector empresarial i públic de la demarcació.

Inspira STEAM es basa en el foment de les vocacions científic-tecnològiques entre les noies i els nois, mitjançant accions de sensibilització i orientació, que imparteixen dones i homes professionals, dedicats a la investigació, la ciència i la tecnologia. S’utilitza la mentoria grupal com a sistema per fomentar l’interès de les noies i els nois de sisè de primària cap als STEAM (science, technology, engineering, arts and maths).

Al llarg de sis sessions d’una hora i en horari lectiu, aquests grups tracten temes com els estereotips de gènere a la ciència i la tecnologia, les professions STEAM o les dones i la ciència a llarg de la història i en l’actualitat. Amb aquestes trobades entre mentora/mentor i noies i nois, es pretén ajudar a resoldre dubtes sobre les professions a l’àmbit de la ciència i la tecnologia, ampliar la percepció que es té d’aquestes àrees, aclarir les motivacions i incrementar l’autoestima (sobre tot entre les noies) per iniciar aquest camí professional, si així ho volen.

Durant el curs 2022-23, un centenar de mentores i mentors han desenvolupat la seva tasca amb prop de 1.200 nois i noies de 23 escoles públiques de màxima i alta complexitat, escoles rurals  i escoles concertades.

Aquesta iniciativa va néixer l’any 2016 a la Universitat de Deusto amb la filosofia d’eliminar la idea de què les professions tecnològiques han d’estar associades al gènere masculí. Tot i que més del 50% del total d’estudiants del sistema universitari de l’Estat espanyol són dones, la seva presència en titulacions tècniques com Enginyeria i Arquitectura decau pràcticament a la meitat d’aquesta xifra.

Per donar per finalitzat el projecte Inspira STEAM 2022-23 i posar en marxa la nova edició per al 2023-24, aquest dimecres 14 de juny s’ha celebrat l’acte de cloenda, en el que mentores i personal dels centres educatius han fet una valoració sobre la darrera edició del programa. A l’acte hi han participat Carme G. Yeste, Comissionada de Relacions amb el Departament d’Educació; Cilia Willem,  directora de la Unitat de Igualtat de la URV, i el director de l’empresa Dow Chemical, Ignasi Cañagueral. La sessió ha estat conduïda per la coordinadora del programa URV Inspira a Tarragona, Cristina Urbina.