23/05/2019

Emund, una start-up de la URV que ofereix audiovisuals en stop-motion de suport a l’aprenentatge

Té com a objectiu aportar eines per modificar la falta d’interès i de concentració dels alumnes a les aules. La iniciativa surt d’un treball de final de grau de dos alumnes d’Educació Infantil i Primària de la URV

D'esquerra a dreta: August Villamayor, Raquel Meseguer i Marina Almazán són els tres impulsors de la societat.

Falta d’atenció, falta de motivació i carència de creativitat. Aquests són els tres problemes que els joves impulsors d’Emund havien detectat a les aules i volien combatre. Els graduats per la URV August Villamayor i Raquel Meseguer van posar a prova noves estratègies d’aprenentatge a les aules de P3 per facilitar la concentració i el seguiment de les activitats. Ho van fer en el treball de final grau i del resultat que en van obtenir van decidir crear Emund —junt amb Marina Almazán, graduada en Economia, Gestió d’Empresa & International Business Economia a l’Abat Oliba—, una empresa emergent que, un any i mig després de la fundació, ja treballa per a diferents clients, més enllà de les escoles.

En el treball volien comprovar de quina manera la comunicació amb audiovisuals influïa en l’aprenentatge. Per fer-ho van anar a classes de P3 on es tractaven conceptes relacionats amb la primavera, seguint el currículum de l’escola. En unes classes veien un vídeo i en d’altres ho feien de manera convencional, amb làmines. Van aplicar aquests dos sistemes diferents vegades i després van comparar els resultats amb preguntes als nens i nenes de les dues classes. “Amb els resultats vam veure que la classe que havia vist el vídeo havia après un 50% més de continguts que els que havien fet la classe convencional”, explica Raquel Meseguer. Van fer avaluacions prèvies i finals, i van comprovar que el suport audiovisual millorava l’aprenentatge de les aules de P3.

Afegeixen que, tot i que intuïen que el factor pantalla “ajudaria a l’aprenentatge”, la primera sorpresa va ser en la millora del comportament. “Quan vam posar el vídeo els nens i nenes estaven molt més atents i el canvi d’actitud va ser total”, expliquen. Amb els resultats a la mà van decidir professionalitzar i comercialitzar el model d’aprenentatge amb vídeos en stop-motion. Es tracta d’una tècnica d’animació que consisteix a aparentar el moviment d’objectes estàtics per mitjà d’una successió d’imatges fotografiades i es construeix, fotograma a fotograma, manipulant l’objecte entre les preses de les imatges.

Van fer un pla de negoci del projecte i van participar en el programa Yuzz —actualment programa Explorer—, en què van quedar en primer lloc de la demarcació de Tarragona. Això els va permetre fer un viatge a Silicon Valley, tenir un ajut de 3.000 euros i un acompanyament durant tres anys.

De les escoles a empreses

Tot i que van començar enfocats en escoles, el primer encàrrec que van rebre va ser d’una empresa. La multinacional del sector químic BASF els va plantejar un producte per poder explicar de manera breu a les escoles què es fa a l’empresa. També han col·laborat amb el Nàstic Genuine amb un vídeo per captar voluntaris, amb emprenedors, amb influencers d’Instagram i amb diferents escoles, com el Sant Pau, la Salle, la Jigsaw British School l’Aura entre, altres. A banda de l’stop-motion, van impulsar una altra línia (DDay), que creen vídeos de relat de marca en què que expliquen una història. També ofereixen experiments en què els nens creen els seus personatges i després fan els vídeos tant a dins de l’aula com per a activitats extraescolars.

Per a les escoles proposen dos tipus de producte: els que segueixen el currículum i poden vendre a diferents col·legis o els personalitzats i fets a mida, que es fan a demanda i cada escola gestiona i aplica a les seves aules. Sobretot es dirigeixen a un públic de 3 a 12 anys.

Aquest projecte ha estat reconegut com una empresa emergent (start-up) lligada a la Universitat i ha rebut l’assessorament i acompanyament del Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació (CTTi) de la Fundació URV. El reconeixement com a start-up de la URV s’atorga a empreses amb models de negoci innovadors d’exalumnes de la Universitat.