22/07/2019 Entrevista

Vladimir Sánchez, químic, doctorand de la URV i youtuber científic

“Divulgar química a Youtube fa veure als joves que la ciència no és elitista”

Vladimir Sánchez és químic, investigador predoctoral de la URV, youtuber científic i professor col·laborador a Unicoos. El seu canal de Youtube, Breaking Vlad, té uns 75.000 subscriptors o “alumnes” com ell els saluda a cada vídeo. Des del maig de 2015 ha publicat prop de 500 vídeos, que acumulen sis milions de visualitzacions.

En els seus vídeos imparteix classes per a tots els nivells, resol exercicis, explica experiments, divulga coneixements i ofereix recursos per a l’educació, tant per a estudiants com per al professorat. El vídeo més vist dona trucs per aprendre ràpid la taula periòdica. El va publicar al desembre del 2017 i té 640.000 reproduccions i 480 comentaris.

Quan comences a fer vídeos per explicar química a Youtube i per què?

Feia temps que pensava que calia introduir la cultura química entre la gent. No m’agrada que es consideri algú inculte quan no sap una dada relacionada amb les ciències socials o humanitats: política, economia, història… En canvi, no es considera inculte una persona que no sap que l’aigua forma cristalls o que el clor és un gas, per exemple. Jo volia introduir en la gent aquests coneixements i culturitzar en química i vaig aprofitar que al 2015 tenia temps lliure per emprendre aquesta aventura.

Què vols aconseguir amb cadascun dels vídeos que fas?

Els meus objectius són contribuir a omplir Youtube amb continguts de química rigorosos per culturitzar la gent i ajudar els usuaris amb els seus estudis. He rebut missatges de joves que m’han donat les gràcies perquè amb les meves explicacions han pogut aprovar amb nota i entrar a Medicina, per exemple.

Quina creus que és la clau de l’èxit del teu canal de Youtube?

Crec que l’èxit del meu canal és que es pot trobar de tot. El podríem definir com una vídeo-enciclopèdia de química. Si busquem qualsevol concepte entre els vídeos del meu canal, seria estrany no trobar algun que en parli. I si no, la gent em pot demanar que tracti qualsevol tema i, si ho veig convenient, el faig.

Què t’ha aportat tenir èxit amb el canal de Youtube?

M’ha donat experiència en la docència i reputació i reconeixement com a expert en química. A més, com a curiositat, el fet que estigui fent el doctorat a la URV també seria una conseqüència del canal, ja que em van proposar fer aquest programa de doctorat arran de col·laborar amb la Universitat gravant als laboratoris.

El teu canal de Youtube és una font d’ingressos suficient per viure-hi?

De moment, Youtube no em dona un sou. El que em paga la plataforma per posar anuncis als meus vídeos és molt poc. Tinc una col·laboració amb una marca, però és en espècies, a canvi de material de laboratori per fer els experiments. El que sí m’ha donat el canal econòmicament és l’oportunitat de participar en altres projectes per aconseguir, en conjunt, un sou, com ara les classes particulars.

Què és el que més t’agrada de ser youtuber científic?

M’ho passo bé fent els vídeos i m’alegra veure que ajudo la gent. M’agrada que es diferenciï entre els youtubers d’entreteniment o vídeojocs i els divulgadors científics a Youtube, ja que els primers acostumen a no estar ben vistos per l’opinió pública i els científics hem aconseguit escapar d’aquesta campanya de desprestigi.

Què és el més curiós o divertit que t’ha passat amb la gestió del canal?

Hi ha molts comentaris i, sobretot, missatges privats per correu electrònic que em demanen que els ensenyi a fer drogues. Fins i tot m’han ofert diners! M’arriben moltes històries extravagants.

Què creus que aporta el format vídeo per explicar ciència?

El vídeo, en comparació amb altres formats com el text o els actes presencials, permet adquirir el contingut de forma fàcil, ja que accepta animacions, models 3D, música, sons, explicacions… Un concepte molt abstracte o complex es pot comprendre fàcilment si s’explica en vídeo utilitzant aquests recursos. A més, la visualització d’un vídeo és més amena i agradable, perquè implica menys concentració per part de l’usuari.

El fet que estigui a Youtube és un altre valor afegit, ja que els vídeos es poden veure quan es vulgui i des d’on es vulgui, es poden parar, passar ràpid o repetir tantes vegades com calgui, es poden compartir, es pot interactuar i preguntar dubtes, etc.

És Youtube una bona eina per fer arribar la química als més joves?

Absolutament. Els grans youtubers científics tenen repercussió sobre els joves. Fa uns mesos vaig assistir a un esdeveniment de divulgació científica i vaig veure joves fent-se selfies amb científics. Qui ho diria! El fet d’estar a Youtube fa que la ciència arribi en el mateix entorn on ells són i deixen de veure-la com una cosa elitista.

Quin paper té Youtube en l’educació i culturització de la societat actual?

És molt massiu. Hi ha molta gent i qualsevol cosa que es publiqui pot arribar lluny. Si hi ha un contingut ben explicat i amb rigor, esdevé un mitjà imprescindible per difondre el coneixement. De fet, Google i Youtube treballen constantment per enfortir els continguts educatius. Això indica la importància que tenen els coneixements científics per a les xarxes socials i per a les grans empreses tecnològiques.

Creus que això de Youtube és una moda o ha vingut per quedar-se?

Youtube té encara un creixement exponencial increïble. Si els seus propietaris volen, poden explotar el seu potencial i fer una plataforma molt més poderosa i interessant.