05/06/2015

L’equip Cima guanya el XII Concurs de Vehicles amb Propulsió a Doll de l’ETSEQ

Els estudiants de primer curs del grau d’Enginyeria Mecànica han participat, dimecres 3 de juny a la tarda, a la XII edició del concurs de mòbils autopropulsats, enguany amb vehicles amb propulsió a doll. L’objectiu és que apliquin els coneixements apresos a l’aula, que aprenguin competències transversals (com el treball en equip) i, alhora, que passin una bona estona. L’equip Cima ha estat el guanyador i els seus integrats han rebut entrades pel proper Gran Premi de MotoGP a Montmeló i uns mesuradors làser

L’equip guanyador, Cima, va recórrer els 15 metres de distància en 2,24 segons.

Recórrer quinze metres en el menor temps possible amb un mòbil propulsat per aigua i aire a pressió: aquest era el repte a superar pels estudiants de l’assignatura Projecte integrador I del primer curs del grau d’Enginyeria Mecànica de la URV d’enguany. Es tracta de l’avaluació final d’aquesta assignatura, mitjançant la qual els estudiants es juguen el 70 % de la nota. Aquesta fórmula, que va més enllà de l’examen tradicional, s’utilitza amb èxit a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) des de fa 12 anys. “Els estudiants posen en pràctica el que han après, construeixen un mòbil de veritat, aprenen a treballar en equip i, a més, s’ho passen bé”, expliquen David Espasa i Ramon Artime, professors de l’assignatura.

Una seixantena de participants van haver de dissenyar i construir un mòbil propulsat a doll mitjançant un “motor”, consistent en una ampolla de refresc plena d’aigua i aire comprimit, i un sistema per convertir l’energia de la propulsió en energia mecànica per al desplaçament. Al mòbil, a més, hi viatjaven “passatgers” representats per ous, que no havien de prendre mal en el viatge. La complexitat de l’exercici era dissenyar un mòbil prou fiable i estable com per recórrer els 15 metres, sense desviar-se ni sortir-se de la pista; i que alhora fos lleuger, per fer-ho en el menor temps possible.

Una seixantena d'estudiants van participar, per equips, al concurs.
Els mòbils construïts havien de recórrer una distància de 15 metres en el menor temps possible.

Més enllà del caràcter lúdic de l’activitat, la propulsió a doll és “un dels sistemes d’automoció en què més s’està investigant actualment per substituir l’ús dels combustibles fòssils”, expliquen els professors. L’equip que va recórrer els 15 metres en menys temps, 2,24 segons, va ser Cima i els seus integrants van guanyar dos premis: unes entrades pel Gran Premi de Catalunya de MotoGP (gentilesa de Dorna Sports), que té lloc el cap de setmana del 13 i 14 de juny; i uns mesuradors làser (gentilesa del Col·legi d’Enginyers de Tarragona). L’activitat està organitzada per l’ETSEQ i el Departament d’Enginyeria Mecànica de la URV.