02/02/2021

Es disparen les consultes de Publicacions URV d’accés obert durant el 2020

Publicacions URV fa balanç de les visites i descàrregues del 2020 dels títols de l’editorial de la Universitat, que mostren un creixement del 72% en el seu conjunt, especialment durant el confinament del mes de març

imatge d'una tauleta amb la pàgina d'inici de Publicacions URV

El nombre de consultes en línia i descàrregues de Publicacions URV augmenta cada any, però en el 2020 l’increment ha estat  del 72% de mitjana, molt superior al dels anys anteriors, apunten els responsables del servei. Destaquen especialment les consultes dels títols disponibles al Google Scholar, el cercador de literatura acadèmica de Google, que han augmentat un 120% respecte el 2019.

“El mes de març, hi ha un pic molt pronunciat, de més de 9.000 descàrregues de llibres, però el creixement se sosté al llarg de la resta del 2020”, apunta Jaume Llambrich, tècnic de Publicacions URV, el segell editorial de la Universitat. Ho atribueix al fet que, arran del confinament, “molta gent ha descobert que la majoria dels nostres títols són d’accés obert i es poden descarregar de forma gratuïta”.

Les publicacions més descarregades han estat de la col·lecció d’Antropologia Mèdica, “que és per altra banda la col·lecció amb la trajectòria més llarga, que es publica en obert des del 2009”. Dins d’aquesta col·lecció, destaca el llibre Reset, un recull de 48 reflexions breus sobre la pandèmia, publicat en línia l’octubre de 2020 i del que se n’han fet gairebé 1000 descàrregues en menys de tres mesos.

RESET. Reflexiones antropológicas ante la pandemia de COVID-19 ha estat editat per Stella Evangelidou i Angel Martínez-Hernáez

Altres llibres que han generat més interès el 2020 són la Cuina dels Genis, que és finalista dels Gourmand Awards, els premis als millors llibres de gastronomia del món, o la Guia Pràctica sobre la nova normativa de l’Institut d’Estudis Catalans, que es troba sempre entre els deu llibres més descarregats des que es van actualitzar les normes de gramàtica i ortografia catalana el 2017.

A més dels llibres, Publicacions URV també edita revistes especialitzades digitals en accés lliure i descàrrega directa. Les més consultades el 2020 han estat la Revista Catalana de Dret Ambiental, que ha rebut més de 76.000 visites i més de 13.000 descàrregues, i la revista de pedagogia Universitas Tarraconensis, amb més de 13.800 descàrregues.

Publicacions URV és el segell editorial creat per la Universitat el 2005 amb l’objectiu d’editar i distribuir obres universitàries. Tot i la pandèmia i els mesos de confinament, el 2020 no s’ha abaixat el ritme de publicacions, amb més de 30 nous títols anuals.

D’entre les publicacions del 2020 destaquen el nombre de publicacions lligades d’alguna manera o altra al territori, com la guia d’Objectius de Desenvolupament Sostenible i d’entitats de medi ambient de la demarcació de Tarragona, impulsada per URV Solidària, o el llibre d’Antoni Rovira i Virgili, Defensa de la Democràcia, que s’ha distribuït de franc a través de diverses llibreries de la província de Tarragona.