05/06/2018

Es publica el llibre Conflicte entre el paisatge i l’energia eòlica del professor de la URV Sergi Saladié

En el volum tracta de la implantació de les energies verdes i renovables i de la seva relació amb el territori, especialment a les comarques meridionals de Catalunya

Conflicte entre el paisatge i l’energia eòlica és part de la tesi doctoral que  el geògraf Sergi Saladié va defensar a la URV el 2016. En aquest llibre, que ara ha publicat Pagès Editors, hi tracta del procés d’implantació d’energia eòlica que  es va viure a Catalunya des de mitjans de la dècada del 2000 fins al 2013 i que en molts casos va generar l’oposició de part de la població dels territoris implicats generades per les alteracions que creien que es podrien provocar en el paisatge i en el desenvolupament del territori.

Aquest llibre reflexiona sobre el doble procés d’implantació de les energies verdes i renovables i el de substitució de les actuals energies fòssils causants del canvi climàtic. També explica quina relació tenen amb el territori, especialment amb les comarques meridionals de Catalunya. Es parla dels motius pels quals part de la societat es queixa del procés d’implantació d’una energia renovable com l’eòlica, de quin paper té el paisatge en aquest conflicte, de per què al Priorat no s’ha instal·lat cap central eòlica des de 1998 i, en canvi, la Terra Alta s’ha convertit en la comarca amb major concentració eòlica del país, entre d’altres temes. Amb aquesta publicació l’autor relata els esdeveniments que s’han succeït al voltant d ela implantació de les centrals eòliques (mobilitzacions veïnals, conflictes territorials, etc.)  i pretén apropar el lector a la comprensió d’aquest conflicte que hi hagut, i que hi ha encara, entre el paisatge i l’energia eòlica a Catalunya, i com en funció del paper que hi té el paisatge el resultat és un o altre. L’estudi, a més, permet aprofundir en el coneixement dels paisatges de les comarques meridionals de Catalunya, sovint oblidats per l’agenda mediàtica i social.

El llibre es presentarà a l’Aula Magna de la Facultat de Turisme i Geografia el dimarts, 19 de juny a les sis de la tarda, en el marc de les jornades ” Noves aproximacions a l’anàlisi del paisatge i dels espais públics”.

Sergi Saladié és llicenciat en geografia a la URV i doctor en aquesta mateixa Universitat.  També té un postgrau en arquitectura del paisatge (UPC), màster en estudis territorials i urbanístics (EAPC-UPC-UPF), i diploma de tècnic urbanista. Des del 2004 és professor associat al Departament de Geografia de la URV on imparteix docència de planejament territorial i de paisatge. Com a investigador ha coordinat diversos projectes com els catàlegs de paisatge del Camp de Tarragona (2007) i de les Terres de l’Ebre (2009), entre d’altres. Entre les seves publicacions destaquen Els paisatges de l’Alt Camp (Cossetània, 2014) i Impacte econòmic de les centrals eòliques en els pressupostos municipals a Catalunya. Estudi comparatiu (Pagès editors, 2014). Com a geògraf desenvolupa projectes, estudis i assessoraments especialment en l’àmbit del paisatge i de l’energia. És un dels activistes més coneguts de les comarques meridionals i de 2015 a 2017 va ser diputat al Parlament de Catalunya per la Candidatura d’Unitat Popular-Crida Constituent.

1. Sílvia |

Enhorabona, Sergi! I, com sempre, gràcies per la teua implicació amb el territori!