28/04/2022

Exestudiants de la URV projecten a la Universitat audiovisuals premiats i que han tingut recorregut en certàmens

L'acte del LletraFest ha posat en valor la feina feta pels titulats de Comunicació

"Tótem Loba" (Verónica Echegui, 2021)

Professorat, estudiants i titulats de la Facultat de Lletres van aplegar-se en un dels actes del LletraFest, la festa major de la facultat, que va posar en valor les produccions audiovisuals dels exestudiants que han tingut més recorregut als certàmens o que han obtingut premis. És el cas d’un dels curtmetratges més recents, que va rebre el Goya al millor curtmetratge 2022: Tótem Loba de Verónica Echegui (2021) amb la participació de Lorena Pagès, titulada per la URV, com a directora de fotografia.

Les onze peces audiovisuals que es van projectar en aquesta sessió del 26 d’abril a l’Aula Magna tracten temàtiques molt variades i d’actualitat com ara la violència masclista, la política i la ciutadania, la memòria històrica, la salut mental, la consciència mediambiental i la precarietat laboral. Aquest acte, a més de reivindicar les temàtiques que tracten les peces, ha volgut donar especial importància i valor a la feina feta pels autors i autores, que en un col·loqui amb els estudiants van explicar algunes anècdotes sobre els rodatges i també algun consell professional i paraules motivadores.

Exestudiants del grau de Comunicació Audiovisual que han participat o produït peces audiovisuals premiades i seleccionades en diferents certàmens.

El primer bloc d’audiovisuals va estar dedicat a la memòria històrica i a la consciència mediambiental. En primer lloc, es va projectar el videoclip Blurry faces de Maria Burgués (2022) que va comptar amb la participació d’Irene Margalef com a directora de fotografia i Ariadna Martínez com ajudant de direcció i Gabriel Novau com a gaffer. Blurry faces és un videoclip de la cançó d’Alícia Miquel i fa una metàfora, a través de la videodansa, de les dicotomies internes i les dobles personalitats que es poden experimentar.

“Blurry faces” (Maria Burgués, 2022)

Memòria de les oblidades (Marta Arjona, 2021) és una videodansa basada en l’obra de Tecla Martorell i creada per la companyia de dansa tarragonina La Im.Perfecta, que ha guanyat diversos premis nacionals i internacionals. Fa un homenatge a les dones que van morir al convent-presó de les Oblates de Tarragona a causa de les dures condicions carceràries i enterrades en una fossa comuna.

I, en tercer lloc, Consciència (d’Erik Anderson i Maria Miquel, 2021) és un curtmetratge de ficció que tracta la crua realitat que vivim amb el canvi climàtic i fa reflexionar sobre el model de consum que tenim en la societat actual. També ha guanyat diversos premis a escala nacional i internacional.

El bloc 2 va tractar problemes més socials i de relació entre les persones. Es va projectar Serendipia d’Ariadna González i Marc Solé (2016), un curtmetratge de ficció que va néixer del TFG dels dos exalumnes i tracta la relació de parella i la reflexió interna sobre l’origen de la felicitat.

“Serendipia” (Ariadna González i Marc Solé, 2016)

I tot seguit, Novembre, d’Edu Rull, Toni Mazuelos, Eric Villagrasa, Arnau Artigas i Hugo Royo Balastegui (2017) és un vídeo experimental que pretén convertir-se en documental a llarg termini que reuneix a una infinitat de persones desconegudes i tenen 20 segons per parlar del que els hi passi pel cap. Tracten, sobretot, la revolució mediàtica que causen els mitjans en la gent i com són de volàtils aquests temes.

En el bloc 3 es va gaudir d’El legado de Jesús Monllaó (2004), llicenciat en Filologia Anglogermànica. És un curtrmetratge de ficció basat en la novel·la “La ventana de Sabina” de Jesús Maria Gómez, i ens explica la història complicada que tenen dues companyes d’habitació d’hospital. Ha sigut seleccionat per FNAC per al DVD “Los mejores cortos del cine español”.

“El legado” (Jesús Monllaó, 2004)

El quart bloc va estar compost de quatre peces: Distancias, Riders, Avisa quan arribis i Pearl. Distancias de Pablo Carpal (2018) és un vídeo experimental a través de la galeria d’imatges de l’autor durant el seu primer any vivint al nord d’Anglaterra i notes de veu que li enviaven els seus amics i família.

Riders de Sergi Picoy (2021) és un vídeo documental que va néixer d’un treball de l’assignatura de Direcció de fotografia i que denuncia la precarietat laboral dels riders abans que s’aprovés la llei de regularització.

“Riders” (Sergi Picoy, 2021)

En tercer lloc, Avisa quan arribis d’Irene Margalef i Gabriel Novau (2021), és un curt que va resultar premiat i que van fer en el festival Subtravelling de Barcelona on el requisit era gravar en les instal·lacions del TMB; tracta des d’una perspectiva feminista el que suposa “tornar a casa” per una dona.

I per finalitzar el bloc, Pearl d’Ester Sánchez (2018) és un videoclip del grup Trífida i també ha fet la volta al món amb premis i reconeixements, és una peça de ciència-ficció on juga amb la metàfora de “congelar” la part emocional d’una mateixa o deixar-la amb ella.

Per acabar la sessió de projecció el públic va veure Tótem Loba de Verónica Echegui (2021) amb la participació de Lorena Pagès com a directora de fotografia; és un curtmetratge de ficció que tracta sobre la normalització de la violència masclista dins la societat. Un dels premis més reconeguts que ha guanyat és el Goya a millor curtmetratge 2022.