02/10/2015

Fundació Topromi imprimeix la revista científica que elaboren els estudiants de psicobiologia de la URV

La URV i Fundació Topromi, que treballa per millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual, col·laboren en l’edició de la revista d’una assignatura de l’ensenyament de Psicologia. Aquesta publicació, que s’edita des de fa dos cursos, enguany s’ha posat a disposició de la comunitat universitària en paper i en format electrònic, gràcies a l’acord arribat amb l’entitat social i a l’ajut econòmic de l’Institut de Ciències de l’Educació

Els estudiants de l’assignatura Psicologia Biològica II treballen, des del curs 2013-14, en l’elaboració d’una revista d’articles relacionats amb la temàtica de l’assignatura. Aquesta publicació, titulada PsicoBio, revista de psicobiologia de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia, està elaborada pels propis estudiants i dirigida pels professors de Psicologia a la URV María Jesús Capilla, Luis Heredia i Paloma Vicens, i per Antonio Espadas, com a assessor extern. El seu àmbit preferent són els mecanismes psicobiològics subjacents als trastorns mentals, així com aquelles patologies amb una clara afectació de les funcions cognitives.

Els estudiants de l’assignatura són els encarregats d’elaborar articles sobre la psicobiologia. Els millors d’aquests articles es publiquen a la revista digital i en paper, i són accessibles per qualsevol persona interessada. La revista “segueix un procés de revisió i publicació anàleg al de les revistes científiques d’impacte”, explica Paloma Vicens. L’objectiu és que els estudiants coneguin i visquin com és el procés de publicació en revistes de caràcter científic.

Fundació Topromi s’encarrega de fer les impressions i enquadernacions dels exemplars. “D’aquesta manera fomentem la col·laboració amb una entitat sense ànim de lucre i la responsabilitat ciutadana dels nostres estudiants”, opina la professora Paloma Vicens. Topromi treballa des de 1982 per millorar la qualitat de vida de les persones adultes amb discapacitat intel·lectual. La fundació compta amb un centre especial de treball dedicat al disseny, la impressió, l’enquadernació, la digitalització, la papereria artesanal i els manipulats.

Revista PsicoBio
Fundació Topromi col·labora amb la URV en la impressió i enquadernació de la revista.

En l’edició de 2015 s’han publicat cinc articles de temàtiques com la depressió, l’ansietat o les addiccions, escrits per una vintena d’estudiants. La revista és a l’abast de la comunitat universitària, i les persones interessades poden aconseguir-la en paper o en format electrònic a través de l’espai web de la publicació (psicobiourv.blogspot.com.es), que ha estat elaborat per l’estudiant Carlos Francisco Moreno García. Des del web és possible posar-se en contacte amb la Fundació Topromi per adquirir un exemplar imprès de la revista. Els articles també es poden descarregar en PDF si es fa un donatiu. Tots els beneficis de la venda i de les donacions fetes van a parar a l’entitat social.

Aquest projecte solidari treballa una de les competències de l’assignatura Psicologia Biològica II, com és la de “comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional”. La revista ha comptat amb el suport econòmic de l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV, a través de la concessió d’un dels Ajuts per a la Innovació Docent i la Investigació Educativa 2014-15, que ha permès “un salt qualitatiu important en el resultat final”, conclou Paloma Vicens.