27/07/2015

Gairebé 800 estudiants han realitzat experiències d’Aprenentatge Servei aquest curs a la URV

Durant el curs 2014-15, gairebé 800 estudiants han participat a una experiència d’Aprenentatge Servei a la URV. Això suposa un augment del 60 % respecte del curs anterior. També creix el número d’entitats del tercer sector amb les quals es treballa, que ha arribat al centenar. L’Aprenentatge Servei és una proposta educativa innovadora que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte. La URV va ser una de les primeres universitats de l’Estat a implementar-la

Afrontar i resoldre els problemes de les entitats socials del territori amb l’objectiu de millorar l’entorn: aquesta és la premissa del Programa d’Aprenentatge Servei (APS), una metodologia docent que proposa als estudiants de grau i de màster reptes reals, enlloc de situacions simulades, sobre els quals treballar i desenvolupar les pràctiques de les assignatures. D’aquesta forma, l’esforç dels estudiants va més enllà de l’exercici de classe i té una aplicació directa en l’entorn.

Aquest curs 2014-15 han estat 76 les assignatures on s’ha realitzat una experiència d’Aprenentatge Servei, entre les quals s’inclouen els treballs de final de grau i de màster, així com les pràctiques externes. Aquest número no ha parat de créixer des que es va posar en marxa la iniciativa, el curs 2011-12. El volum de titulacions ha augmentat fins a 33 i el de professorat, fins a 93. Enguany són ja 101 entitats socials les que col·laboren amb la Universitat en experiències d’Aprenentatge Servei.

APS 2014-15Pel que fa als estudiants que participen a l’APS, el curs 2014-15 aquesta xifra ha arribat als 769, entre grau i màster. Això suposa un augment del 60 % respecte del curs anterior, i del triple respecte del curs 2012-13. Es calcula que, al llarg d’aquests quatre cursos d’experiències d’Aprenentatge Servei, els estudiants han dedicat més de 166.000 hores acumulades de pràctiques d’assignatures a ajudar les entitats del tercer sector (per les quals, a més, han rebut una qualificació acadèmica).

En aquests quatre anys, destaca el punt d’inflexió que va suposar el curs 2013-14, quan el número de professorat i d’entitats que es van involucrar en el programa va pujar a més del doble, gràcies en part a activitats de visibilització com el I Mercat de Projectes Socials. Aquest curs s’ha celebrat la segona edició d’aquest mercat. Sumant les dues edicions, han participat més d’una cinquantena d’entitats socials de Reus i Tarragona, i s’han presentat més de cent projectes de naturalesa social, cultural i ambiental.

APS 2014-15Des de la URV es fa una valoració molt positiva d’aquestes dades, que “demostren el compromís de la Universitat amb l’entorn, alhora que amb una formació innovadora i de qualitat”, explica Arantxa Capdevila, vicerectora de Docència, Estudiants i Comunitat Universitària. “L’objectiu d’enguany, a més de consolidar les xifres, ha estat expandir el programa a tots els àmbits del coneixement. D’aquesta manera hem tingut estudiants, professors, assignatures, titulacions… de tots els àmbits treballant amb la metodologia APS”, afegeix.

L’Aprenentatge Servei permet avançar en un dels grans reptes de la Universitat actual, com és la vinculació de les seves tres missions: la docència, la recerca i la funció social (tercera missió). Aquesta iniciativa compta amb un marc institucional sòlid a la URV, ja que s’ha integrat en diferents plans estratègics i normatives acadèmiques, així com en un pla d’actuació específic aprovat pel Consell de Govern. “Es tracta d’una iniciativa relativament recent però amb molta força a la nostra Universitat, que va ser pionera en la seva implementació”, explica la vicerectora Arantxa Capdevila. L’any 2012 la URV va ser una de les primeres universitats de l’Estat espanyol en abordar un procés d’institucionalització de l’APS, d’acord amb referents internacionals.

Print Friendly, PDF & Email

3 replies

  1. Paloma Vicens Calderón |

    Fantàstic companyes i companys! Moltes gràcies a totes i tots (alumnat, professorat i entitats) per fer-lo possible! Entre tots, podem humanitzar una mica més el nostre entorn. Merci de tot cor.

  2. M. Conxa Torres Sabaté |

    És una experiència molt interessant pels estudiants i pel professorat, ja que és una manera activa d’implicar-se en les necessitats socials del nostre entorn més proper compartint coneixements, sabers, experiències, etc. mentre aprens i fas un servei.
    Felicitats a tots per viure aquesta experiència.

  3. Avril Lombardi |

    Moltes gràcies a tots i totes per fer créixer l’APS, i amb aquest, la responsabilitat social universitària a la URV!

Respon a Paloma Vicens Calderón Cancel·la les respostes

*