29/01/2019

Alumnes d’ESO descobreixen les aplicacions de l’enginyeria amb els tallers del Girls’ Day

La jornada pretén que les noies entenguin l'enginyeria com un àmbit que les necessita per a la creació de productes per a la societat

Un grup d'alumnes d'ESO a l'scape room del Girls' Day 2019.

“La societat necessita enginyeres. Necessitem professionals que tinguin l’enginy per dissenyar els productes i la tecnologia necessària per a la societat del futur”. Aquest és el missatge que la directora de l’Observatori de la Igualtat de la URV, Inma Pastor, ha transmès a les 90 noies alumnes d’ESO durant la benvinguda aquest matí al Girls’ Day i que repetirà a les 90 més que hi participaran el proper 12 de febrer.

Es tracta d’una jornada per donar a conèixer a les noies què és l’enginyeria i quines aplicacions té, en un moment, 3r d’ESO, en què han de començar a decidir cap a quin àmbit d’estudis s’encaminen. S’adreça específicament a les noies perquè és un àmbit molt masculinitzat: a la URV, només el 24% dels estudiants de grau de l’àmbit d’Enginyeria i Arquitectura són noies, mentre que el pes de les noies sobre el total de la matrícula de grau és del 59%.

Totes les participants a la primera jornada del Girls’ Day 2019.

A través de cinc tallers diferents, les alumnes han experimentat i viscut en primera persona diverses de les tasques de l’enginyeria perquè es facin una idea sobre què tracten els estudis de l’ETSE i l’ETSEQ i les aplicacions que tenen al món laboral.

Per primera vegada, l’empresa d’aplicacions electròniques per a l’automòbil Lear ha participat al Girls’ Day amb un room escape ideat per a l’ocasió per les enginyeres de l’empresa. Les noies han fet un viatge al passat, al 1984, i havien de tornar al 2019 després de superar una sèrie de proves successives amb un temps límit de 30 minuts.

Al taller d’enginyeria mecànica han conegut com és el procés de creació d’un producte, en aquest cas un patinet, i han pogut fer modificacions en els materials a través d’un anàlisi sobre un model en 3D per ordinador.

Alumnes d’ESO modificant un patinet modelat en 3D a través de l’ordinador.

Al taller d’enginyeria química han experimentat amb la producció d’hidrogen i han fet moure un automòbil només propulsat amb hidrògen. També han conegut l’alimentació del futur a través de les impressions 3D. I l’associació d’estudiants URBots els ha preparat un camp de futbol per poder-hi desplaçar un robot, que havia de fer gols.

Taller de bioprocessos alimentaris a la novena edició del Girls’ Day.

El recorregut pels tallers l’han conduït investigadores i noies estudiants dels diferents graus d’Enginyeria perquè les alumnes d’ESO vegin que hi ha referents en aquest àmbit. De fet, hi han sigut històricament -Ada Byron, Hedy Lamarr o pilar Careaga Basabe- i continuen sent-hi, però si bé “en la història de la ciència hem superat els obstacles formals, ens queden els invisibles, els estereotips”, ha explicat Pastor a les alumnes. Precisament per desfer aquests estereotips s’organitzen jornades com el Girls’ Day, perquè vegin que l’aportació de les dones és necessària i que els equips de treball mixtes obtenen un millor rendiment.

L’alumna de l’Escola Puigcerver de Reus Anna Bartolí ho té clar: “m’agradaria fer enginyeria, no sé encara quina, perquè amb aquests coneixements pots canviar el món”.

Entre la jornada d’avui i la del proper 12 de febrer, hauran participat a la novena edició del Girls’ Day 180 noies de 21 centres de secundària del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*