28/09/2020

L’inici d’un curs excepcional

Els estudiants de primer que s'incorporen a la Universitat assisteixen a les jornades d'acollida, que els serveixen per aclarir els dubtes d'un curs marcat per les mesures de contenció de la COVID-19. Les classes a distància es combinen amb les pràctiques, exàmens i tutories presencials

Estudiants de primer del grau d'Història de l'Art i Arqueologia durant la jornada d'acollida de la Facultat de Lletres.

El primer dia a la Universitat és la primera presa de contacte amb els companys, el professorat, els serveis i les instal·lacions i és el moment en què comencen a establir-se els vincles. Per això els diferents centres han organitzat al llarg d’aquests dies unes jornades per als estudiants de primer que, aquest curs més que mai, també serveixen per resoldre dubtes afegits als habituals, com ara quines classes seran presencials i quines no o quines mesures higièniques i de seguretat cal seguir.

És el cas de la Facultat de Lletres, que durant el dia d’avui dona la benvinguda als estudiants de nou accés dels diferents programes formatius aprofitant l’espai exterior del campus Catalunya, i també de la Facultat d’Infermeria la setmana vinent. “No volíem renunciar a les jornades presencials perquè és un moment molt important per als grups de primer i volem que se sentin acollits, que tinguin sensació de grup, malgrat la fragmentació que caldrà fer per complir amb les mesures sanitàries”, explica la degana de la Facultat de Lletres, Iolanda Tortajada. De fet, la resposta ha estat del tot positiva, perquè unes 250 persones s’han inscrit per assistir a alguna de les tres sessions d’avui.

El dubte més comú entre els estudiants d’Història de l’Art i Arqueologia, el primer grup que ha participat a la jornada, és saber quines classes seran presencials. “Tinc clares que algunes classes seran presencials però m’agradaria saber com funcionarà el curs i quina ajuda tindrem per a les classes a distància”, apunta l’estudiant Jordina Agustench abans de començar la sessió. Alejandro Nebel, també estudiant de primer, hi afegeix que també té interès en saber el detall del protocol per la COVID, “quina és la protecció i la seguretat que podem tenir els estudiants”. Un altre aspecte important és conèixer els companys: Laura Santiago explica que no només ha vingut “per informar-me d’un curs tan excepcional, sinó també per socialitzar i veure l’ambient”.

Presentació de la degana de la Facultat de Lletres, Iolanda Tortajada, davant la seu del Consell d’Estudiants durant la jornada d’acollida dels estudiants de primer curs.

Poc a poc, tant la degana com els professors de l’ensenyament han anat desfent dubtes i han recordat que les mesures preses per a la docència estan recollides en la resolució de la rectora que tenen a disposició al web, i també en un pla del propi centre. A més a més, els estudiants disposen d’un tutor, a banda dels professors de les assignatures, “que serà el referent que tindreu durant el curs i amb qui podreu fer tutories per fer un seguiment i veure com van les coses”, els ha detallat Tortajada. A més a més, els ha transmès un missatge de tranquil·litat: “Tot el professorat estarà molt pendent que pugueu seguir el curs”.

A més de conèixer amb més detall els plans docents del grau, les jornades d’acollida també són el moment per obtenir el carnet de la Universitat, que dona accés als diferents serveis, i de conèixer aquests serveis, com ara el CRAI, que aquest curs s’han adaptat a la realitat que marca la pandèmia. La principal mesura és que cal fer servir la cita prèvia per accedir-hi, encara que es pot fer al mateix moment de l’accés. Maria López, estudiant de tercer d’Infermeria, és una de les usuàries del CRAI, que explica des del lloc d’estudi que se li ha assignat amb al cita prèvia que valora positivament l’organització de l’espai i les mesures: “He reservat un espai que serà per mi tot el dia. No és el més agradable estar sola, però és segur”.

Espai d’estudi i treball del CRAI que es pot utilitzar amb cita prèvia.

A diferència dels estudiants de primer, que han començat avui i als quals s’ha donat prioritat per fer classes presencials en grups de màxim 30 persones, els estudiants de cursos superiors, com la Maria López, ja fa uns dies que han començat les classes, la majoria a distància. “Només vinc un dia, per fer les pràctiques, i també ens han explicat que els exàmens seran presencials”.

No obstant això, cada centre ha organitzat les jornades d’acollida i la docència en funció de les característiques dels diferents graus i també del nombre d’estudiants per grup. Precisament perquè no tots els grups complets poden compartir el mateix espai, hi ha 172 aules preparades amb càmeres i micròfons a les 12 facultats i escoles perquè les classes presencials siguin retransmeses online. Amb aquest objectiu cada assignatura disposa d’un grup de Teams al Moodle, que permet agilitzar i consultar les gravacions. També es podran utilitzar 237 tauletes digitalitzadores en les quals el docent pot escriure a mà alçada i retransmetre per la videoconferència.

Aula del campus Catalunya amb una càmera al sostre que enfoca la pissarra.

Els centres portaran un control dels estudiants que assisteixen a les aules, per a una major traçabilitat dels possibles casos de COVID. Per això, els estudiants es troben a l’entrada de cada classe un codi QR per fer el registre i poder disposar de les dades el més actualitzades possible. Tota la informació específica per als estudiants es pot consultar al Moodle, i la informació general sobre les mesures que ha de seguir tota la comunitat es pot trobar al web www.urv.cat/coronavirus.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*