13/09/2021

La Nit Europea de la Recerca estrena les seves activitats als mercats i mercadets de Tarragona

Durant les dues properes setmanes, les parades de fruites i verdures participaran de la iniciativa Ciència als mercats, que vol donar a conèixer els beneficis per a la salut que té consumir fruita i verdura de temporada i proximitat

Els mercats i els mercadets de Tarragona han estat els protagonistes de la primera activitat de la Nit Europea de la Recerca. Des d’avui i fins el dia 26, de setembre a les parades de fruita i verdura d’aquests espais es podrà trobar informació sobre què són els polifenols, quins són els beneficis per a la salut d’aquests compostos naturals i quins són els productes de temporada que en tenen un contingut més alt. La iniciativa, organitzada per la Universitat Rovira i Virgili en col·laboració amb Mercats de Tarragona, té per objectiu fomentar i posar en valor el consum de producte de temporada i proximitat aportant informació avalada científicament i fer divulgació sobre un concepte, el dels polifenols, que encara no és prou conegut.

A les parades de fruites i verdures dels mercats i mercadets de Tarragona es mostraran diverses il·lustracions que permetran identificar quins són els productes amb un contingut més alt en polifenols i quins són els beneficis que aquests compostos tenen per a la salut. La iniciativa ha comptat amb la col·laboració del Grup de Recerca en Nutrigenòmica de la URV, que té una línia de investigació centrada en l’estudi dels polifenols dels aliments de temporada i proximitat i que ha avalat els continguts dels cartells en base als resultats de la seva recerca. La iniciativa s’emmarca en la celebració de l’Any Internacional de les Fruites i les Verdures.

El Mercat Central de Tarragona i el de Torreforta participen d’aquesta campanya, així com els mercadets de Bonavista, Sant Pere i Sant Pau, Plaça del Fòrum, Plaça dels Carros, la Móra i Sant Salvador. Aquesta activitat té el suport de la Diputació de Tarragona.

La Nit Europea de la Recerca

Aquesta és la primera activitat de la Nit Europea de la Recerca, una activitat de divulgació científica impulsada per la Comissió Europea que es fa a 300 ciutats de tot Europa que pretén apropar la recerca a la ciutadania. L’acte central d’aquest esdeveniment és la fira de tallers que es farà el proper divendres 24 de setembre a la plaça Corsini de Tarragona de 16.30 a 21h. Aquesta iniciativa, en la que també hi col·labora el Mercat Central, aglutina un centenar d’investigadores i investigadors que faran una trentena de tallers científics per a públic familiar. L’entrada serà lliure, amb control d’accés per evitar aglomeracions.

També es farà una sessió de microxerrades científiques aquest proper divendres 17 a les 19h a la plaça de la Patacada de Reus, i una ruta científica sobre la figura d’Antoni de Martí i Franquès, el proper dissabte 25 a les 11h (amb reserva prèvia). Els centres educatius acollirà, també, xerrades científiques durant la setmana del 20 al 24 de setembre.Tota la informació de la Nit Europea de la Recerca es pot trobar al web www.tarragona.nitdelarecerca.cat.

Divulgació ciutadana

Des de fa quatre anys la Universitat Rovira i Virgili coordina el node de Tarragona les activitats de la Nit Europea de la Recerca a Catalunya, juntament amb l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES).

Els objectius d’aquesta activitat són promoure el reconeixement públic de la comunitat investigadora, donar a conèixer la importància de la seva feina per la societat, evidenciar que la recerca, en totes les seves disciplines, és fascinant, i explicar i mostrar la recerca i les investigadores i investigadors que hi ha al darrere.