09/02/2022

La percepció del risc de contagi de COVID-19 al transport públic és un 70% menor en usuaris habituals que en esporàdics

Una recerca liderada per la URV ha determinat l'impacte de la pandèmia sobre la mobilitat dels residents i visitants al Camp de Tarragona i sobre la salut mental dels usuaris del transport públic

Interior d'un autobús. FOTO: VH S, Pexels.

El transport públic ha estat percebut com un dels principals focus de contagi de COVID-19 des de l’inici de la pandèmia. Per aquest motiu una recerca liderada per la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha estudiat el perfil d’usuari que ha continuat utilitzant aquest mode de transport durant la pandèmia i l’impacte que ha tingut en la seva percepció del risc de contagi i, en conseqüència, el seu benestar i salut mental. Els resultats obtinguts a partir d’una enquesta a 2.791 persones, única fins ara a l’Estat espanyol, indiquen que el transport públic és l’àmbit on es percep un major risc de contagi, per sobre d’altres llocs, com ara la feina o els bars i restaurants. No obstant això, aquells que no tenen alternativa de transport tenen una percepció del risc de contraure la malaltia mentre hi viatgen un 70% menor que la resta d’usuaris, perquè l’ús reiterat del transport públic sense donar positiu per COVID fa retornar la confiança en aquest mode.

Aquestes són només algunes de les conclusions de dos projectes d’un equip d’investigadors multidisciplinar de diferents institucions (Universitat Rovira i Virgili; Eurecat; Universitat de Califòrnia, Berkeley; Universitat Jaume I, i l’Autoritat Territorial de la Mobilitat del Camp de Tarragona) liderat per Aaron Gutiérrez, investigador del Departament de Geografia de la URV i membre del Grup de Recerca en Anàlisi Territorial i Estudis Turístics (GRATET). Els resultats s’han fet públics avui en una jornada i són fruit del projectes “COVID-19 y movilidades en territorios turísticos: cambios de pautas y su efecto sobre la salud física y mental de visitantes y residentes”, finançat pel Fons Supera COVID-19 de Banco Santander i CRUE Universidades Españolas, i “Mobilitat turística en context de pandèmia a la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre: reptes emergents i propostes per la planificació sostenible post-Covid-19”, finançat en el marc del conveni de col·laboració entre la Diputació de Tarragona i la URV.

Després de l’etapa més restrictiva de l’inici de la pandèmia, cap al novembre del 2020 els desplaçaments quotidians dels residents del Camp de Tarragona s’havien reduït un 30%, segons l’Enquesta de Mobilitat Quotidiana, feta a 13.229 persones. El transport públic ha estat el més afectat de tots els modes de transport, amb un 47% de reducció de l’ús respecte la situació pre-pandèmica, especialment perquè se l’ha senyalat com una pràctica de risc en el debat públic. Així, en una escala de l’1 al 10 (en què 1 és gens de por i 10, molta por), el transport públic és l’àmbit on es percep un major risc de contagi amb 5,5, per damunt d’establiments comercials (5,4), bars i restaurants (5,3), la feina (4,7), i les visites a cases de familiars i coneguts (3,8).

Per contra, estudis realitzats en altres països han posat de relleu que la implementació de les mesures per evitar els contagis, com ara portar la mascareta, redueixen el risc per damunt del 98%, segons expliquen els investigadors. Per aquesta raó la recerca de la URV ha conclòs que són necessàries campanyes efectives de comunicació que persuadeixin la població sobre la seguretat del transport públic, no només per evitar els efectes negatius associats a l’increment de l’ús del vehicle privat, sinó també per disminuir les conseqüències negatives de la por al contagi sobre el benestar emocional i la salut mental dels usuaris.

Empitjorament de la salut mental

Això és perquè les enquestes fetes en el marc del projecte indiquen un empitjorament de la salut mental de la població en l’actualitat en comparació amb abans de la pandèmia: el 66,2% de les persones enquestades se sentia satisfeta o molt satisfeta amb la seva vida, però arrel de la pandèmia aquest percentatge ha baixat al 36%. Pel que fa als sentiments d’ansietat i port, el 72,2% de les persones enquestades mai o rarament n’havien tingut a l’inici de la pandèmia, en canvi ara només es troben en aquesta situació el 42,5%. Pel que fa als sentiments de tristesa, desesperança o depressió, el 74,2% no n’havien patit mai o poques vegades, però després de l’inici de la pandèmia aquest percentatge era de 20 punts menys.

A més a més, les anàlisis realitzades mitjançant tècniques economètriques han permès anar una mica més enllà i avaluar la relació existent entre l’ansietat i la percepció del risc de contagi quan s’utilitza el transport públic. La conclusió és que els usuaris que tenen una major percepció de risc de contagi al transport públic pateixen nivells superiors d’ansietat. Més concretament, els resultats apunten que un increment d’una unitat del risc percebut de contagi al transport públic (en una escala on 1 és gens de risc i 10 molt de risc), es tradueix en un augment de l’ansietat del 4%.

Impacte positiu sobre el benestar emocional dels turistes

Durant la jornada “Efectes de la pandèmia de la COVID-19 en la mobilitat de la població resident i visitant del Camp de Tarragona” sobre els dos estudis de l’equip liderat per la URV, els investigadors també han aportat dades sobre la mobilitat dels visitants, que va caure prop d’un 70% al Camp de Tarragona l’any 2020, especialment per la disminució del nombre de visitants internacionals, i el seu benestar: el 60% dels turistes van manifestar que la visita havia tingut un impacte positiu en el seu benestar emocional.

Gestió de la mobilitat als espais naturals

Els espais naturals han estat les destinacions amb major increment del nombre de visitants durant els estius de la pandèmia, la qual cosa, és percebuda pels tècnics que els gestionen com un risc per a l’equilibri ambiental dels espais. En aquest sentit, el projecte recull les seves recomanacions per gestionar de manera apropiada l’arribada de visitants, i preveure mesures com ara la regulació de l’aparcament quan sigui necessari.

Es poden consultar els resultats més detallats en aquest dossier.

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*