27/05/2022

La química que envolta el món casteller centra la primera conversa del cicle “Parlem de ciència i castells”

La investigadora de la URV Marta Calull ha participat en aquesta activitat, que forma part del projecte de divulgació científica Castells de ciència, impulsat per la Unitat de Comunicació de la Ciència i la Càtedra per a l'Estudi del Fet Casteller de la Universitat

Darrere de les camises, el casc, les proteccions dentals i fins i tot de les sensacions dels castellers hi trobem molta química. Aquesta ha estat la idea principal que la investigadora del Departament de Química Analítica i Química Orgànica de la URV Marta Calull ha transmès aquest dijous als jardins del Teatre Metropol, en una conversa informal i molt divulgativa que ha mantingut amb el periodista casteller Carles Cortès. Aquesta és una nova activitat que forma part del projecte Castells de Ciència, que impulsen la Unitat de Comunicació de la Ciència (ComCiència) i la Càtedra per a l’Estudi del Fet Casteller de la Universitat. Des d’ahir i de forma setmanal fins al 30 de juny es tractarà la relació que tenen amb els castells sis disciplines científiques diferents: a més de la química, es parlarà de turisme, arquitectura, història de l’art, psicologia i medicina.

La investigadora ha explicat des del punt de vista de la química molts aspectes quotidians del fet casteller. El material de les camises, que -tot i que mínimament- influeix en el pes de la persona que les vesteix i també en la transpiració, ha estat un dels temes que ha tractat. També ha parlat del poliestirè expandit, conegut com a porexpan, que és el material del que està fet el casc casteller. Calull ha explicat què és aquest material, com s’obté, quines són les seves propietats i perquè ha estat molt útil el seu ús en el món casteller.

Entre altres temes també ha tractat de les sensacions -de tensió, d’alerta, d’eufòria…- , molt presents durant la construcció i que estan provocades per neurotransmissors com la dopamina, la serotonina o l’adrenalina o les endorfines, a través de connexions químiques en el nostre organisme.

La següent conversa d’aquest cicle serà el proper dimecres 1 de juny, en què es parlarà sobre si els castells són un model d’èxit de gestió i també si aquests poden arribar a ser un reclam turístic. Hi intervindran Jaume Gené, investigador del Departament de Gestió d’Empreses de la Universitat i Maurici Segú, emprenedor, expert en màrqueting turístic i professor de la URV. Totes les converses estan conduïdes per Carles Cortès, periodista casteller.

El cicle de converses sobre ciència i castells és una activitat més del del projecte Castells de Ciència, una iniciativa impulsada per la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV (ComCiència) i la Càtedra per a l’Estudi del Fet Casteller de la Universitat amb la que es vol fer divulgació científica a partir d’un fenomen cultural, multitudinari, arrelat al territori i reconegut tradicionalment, com són els castells. Aquesta primera sessió ha comptat amb la presència del responsable de la Càtedra, Alfons González, que ha fet la introducció del cicle. El projecte està finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i l’empresa Repsol i té la col·laboració dels ajuntaments de Tarragona, Reus i Valls.