01/04/2022

La relació del microbioma amb la salut humana, eix central de la II Jornada de Biologia

L’activitat, organitzada per investigadors del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV, va reunir dijous prop de 200 professionals i estudiants d'aquest àmbit

Prop de 200 professionals en el camp de la biologia, a més d’estudiants de doctorat i de grau, es van reunir aquest dijous a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut per conèixer i debatre sobre les darreres recerques que en aquest àmbit s’estan duent a terme a la demarcació de Tarragona. La II Jornada de Biologia de la Catalunya Sud és una activitat organitzada per la secció territorial de Tarragona de la Societat Catalana de Biologia que van coordinar els investigadors del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV Jaume Folch i Miquel Mulero.

L’objectiu d’aquesta activitat va ser donar a conèixer la varietat de la recerca biològica que es fa a la Catalunya Sud, i oferir un punt de trobada entre la comunitat investigadora i els estudiants que permetés la interacció i l’intercanvi de coneixements. La jornada es va centrar sobretot en la nutrició humana, i es va posar el focus en el paper que juga el microbioma sobre la salut general, sobre el funcionament del sistema immunitari i sobre l’evolució de malalties metabòliques com la diabetis o el desenvolupament dels processos de pèrdua cognitiva.

La relació de la demència amb la microbiota, com aquesta es pot estudiar a través de les ciències òmiques o la influència del microbioma en les malalties relacionades amb el metabolisme van ser alguns dels temes que es abordar durant la jornada. El programa va donar protagonisme a nou estudiants de doctorat, que van tenir l’oportunitat de presentar els resultats preliminars de les seves investigacions en aquest camp.

“A la URV hi ha molt potencial per tractar des de la recerca aquestes activitats temàtiques”, va explicar un dels coordinadors de la jornada, Jaume Folch. Des de l’organització aposten per, en un futur, abordar altres temàtiques com la toxicologia ambiental i el medi ambient i la nutrició.