11/09/2020

La resposta deficient del succinat durant els àpats en pacients obesos amb diabetis tipus 2 es normalitza després de la cirurgia metabòlica

Una investigació de la URV-IISPV i del CIBERDEM revela que els nivells circulants de succinat es regulen després de la ingesta, comportament que depèn del pas de glucosa per l'intestí i de l'estat metabòlic del pacient. Aquesta nova regulació del succinat demostra que no és un biomarcador exclusiu de processos patològics i anticipa noves funcions fisiològiques del succinat associades a la homeòstasi energètica

L'equip investigador: Brenno Astiarraga, Sonia Fernández-Veledo i Joan Vendrell (d'esquerra a dreta).

El succinat, un metabòlit produït per alguns bacteris de la flora intestinal els nivells circulants dels quals es troben incrementats en pacients obesos, podria explicar l’origen de les alteracions metabòliques pròpies de l’obesitat al facilitar la inflamació crònica, d’aquí l’interès per estudiar el seu comportament. Per seguir avançant en aquesta línia, una investigació de la URV-IISPV i del CIBER de Diabetis i Malalties Metabòliques Associades (CIBERDEM), publicada a la revista Diabetis Care, ha explorat la resposta del succinat durant la ingesta en persones sanes i en pacients obesos amb diabetis tipus 2. La investigació demostra que la ingesta és capaç de regular els nivells de succinat provocant un augment d’aquest a nivell circulant. Aquesta resposta nutricional depèn de el pas de glucosa per l’intestí, i no d’altres nutrients com els lípids, i està altament influïda per l’estat metabòlic del pacient, ja que no es detecta en pacients amb obesitat i diabetis.

L’estudi, liderat pels investigadors del CIBERDEM del grup DIAMET de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) Sonia Fernández-Veledo i Joan Vendrell, catedràtic de la URV, demostra a més que la resposta deficient del succinat a la ingesta en pacients amb obesitat i diabetis es recupera després de ser sotmesos a cirurgia bariàtrica, tractament quirúrgic que afavoreix la pèrdua de pes i la remissió de la diabetis.

Segons explica el cap del grup del CIBERDEM, Joan Vendrell, “vam evidenciar de nou que els nivells circulants de succinat ens informen de l’estat metabòlic del pacient. De manera similar al que succeeix amb altres hormones com la insulina, l’obesitat i la diabetis estan associades a concentracions elevades de succinat i ara també sabem que té un comportament disfuncional en resposta a la ingesta”. En aquest sentit, “cal avançar més en les nostres investigacions per determinar si la recuperació de la resposta a aquest metabòlit en pacients obesos amb diabetis després de la cirurgia depèn de la pèrdua de pes o, per contra, podria detectar-se en etapes més primerenques”.

El succinat és un metabòlit produït per la nostra flora intestinal que posseeix a més funcions similars a una hormona al tenir un receptor específic a través de el qual senyalitza, de manera que tot apunta que podríem estar davant d’un nou mecanisme fisiològic de control de l’homeòstasi energètica i possiblement del control glucèmic”, indica Sonia Fernández-Veledo, darrera signant de l’estudi. Així, “el succinat no només estaria regulant la inflamació, tal com han demostrat els nostres treballs previs, sinó també els diferents processos metabòlics que es donen en els teixits després de la ingesta”. Per tant, segons assenyala aquest equip d’investigadors, “continuarem treballant per demostrar que el succinat no és exclusivament un biomarcador de disfunció metabòlica, sinó també un element clau en el control del metabolisme energètic”.

Enllaç a l’article de Referència:

Impaired Succinate Response to a Mixed Meal in Obesity and Type 2 Diabetes Is Normalized After Metabolic Surgery.  Astiarraga B, Martínez L, Ceperuelo-Mallafré V, Llauradó G, Terrón-Puig M, Mar Rodríguez M, Casajoana A, Pellitero S, Megía A, Vilarrasa N, Vendrell J, Fernández-Veledo S. Diabetes Care. 2020 Jul 31:dc200460. doi: 10.2337/dc20-0460 Online ahead of print. PMID: 32737141. https://care.diabetesjournals.org/content/early/2020/07/30/dc20-0460.long