10/11/2014

La Setmana de la Ciència 2014 arriba amb més de 40 actes organitzats per una desena d’institucions

A més de la URV, organitzen actes a la Setmana de la Ciència a les comarques de Tarragona: ICIQ, ICAC, IPHES, Institut Pere Mata, CTNS, Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, Projecte APQUA i Fundació Catalana per a la la Recerca i la Innovació

La URV participa a la 19a edició de la Setmana de la Ciència organitzant diferents activitats relacionades amb l’àmbit de la ciència, i reforçant enguany la programació amb noves propostes. La URV coordina, entre altres propostes, el concurs Vols saber què investigo? de monòlegs científics de recerca; l’espectacle Ciència al teatre, que tindrà lloc al Teatre Batrina de Reus; una ruta científica sobre Antoni de Martí i Franquès, que pretén ressaltar la figura d’aquest químic català que va viure a Tarragona; el cicle de cafès científics Ciència al Metropol; el programa “Fem recerca!”, una activitat per apropar els estudiants de secundària als laboratoris amb tallers científics en viu, i els tallers experimentals del Projecte APQUA, on els alumnes de primària i secundària poden realitzar activitats relacionades amb la química.

Amb motiu de la Setmana de la Ciència, que aquest 2014 té lloc del 14 al 23 de novembre, la URV organitza la segona edició de l’activitat Ciència al teatre, el 18 de novembre al matí, al Teatre Bartrina de Reus. S’ha preparat un espectacle que combina la final del concurs Vols saber què investigo?, on sis doctorands de la URV exposaran la seva recerca en forma de monòleg, amb els monologuistes científics de The Big Van Theory.

Enguany, a més, la URV ha reforçat la programació de la Setmana de la Ciència amb noves propostes. Durant deu dies al matí s’ofereix la ruta científica Antoni de Martí i Franquès, que apropa la figura d’aquest científic català que va néixer a Altafulla. Hi participen escoles i instituts de Tarragona, que seguiran el personatge pels carrers de Tarragona, on va viure. A més, el dissabte 22 s’obre una sessió als ciutadans i a les famílies. Coincidint amb l’Any Internacional de la Cristal·lografia 2014, s’inicia el cicle de cafès científics Ciència al Metropol amb una conferència titulada “Un univers de cristalls”. Les conferències continuaran cada segon dimecres de mes, fins al juny.

Imatge de la ruta científica Antoni de Martí i Franquès, al 2011.

D’una altra banda, arriba la tercera edició del programa “Fem recerca!”, una activitat que permet als estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la Universitat per participar en tallers científics, i ser-ne els protagonistes durant unes hores. A més, el Projecte APQUA organitza tallers experimentals on els alumnes dels darrers cursos de primària i de secundària poden realitzar activitats senzilles i atractives que il·lustren diversos continguts científics relacionats amb la química.

Ciència d’àmbit europeu

La Setmana de la Ciència a Tarragona compta també amb les activitats que organitzen els agents del territori. Quatre instituts de recerca, una centre tecnològic, un museu i una fundació privada completen una programació conjunta que suma més d’una quarantena d’actes. S’hi poden trobar activitats variades i adreçades a tot tipus de públic.

La Setmana de la Ciència és l’esdeveniment anual de divulgació de la ciència més important en l’àmbit europeu. Durant uns dies, un gran nombre d’entitats i institucions d’arreu organitzen activitats amb l’objectiu de fomentar l’interès de la societat per la ciència i el coneixement, i d’ensenyar els darrers avenços científics i tecnològics de manera atractiva i propera. A Catalunya, la Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. La URV participa en aquest esdeveniment des de la 1a edició.