08/11/2018

La Setmana de la Ciència 2018 porta més de 40 activitats arreu del territori

Aquesta setmana ja s’han iniciat les activitats prèvies d’aquest esdeveniment que comença oficialment divendres

Imatge del taller "Investigar, descobrir i experimentar amb el cinema", un dels tallers del programa "Fem Recerca" que ja s'han iniciat.

La Setmana de la Ciència és l’esdeveniment anual de divulgació de la ciència més important en l’àmbit europeu. Durant uns dies, un gran nombre d’entitats i institucions d’arreu organitzen activitats amb l’objectiu de fomentar l’interès de la societat per la ciència i el coneixement, i d’ensenyar els darrers avenços científics i tecnològics de manera atractiva i propera.

Aquest 2018, la Setmana de la Ciència coincideix amb l’Any Europeu del Patrimoni Cultural que promou la Unió Europea i amb la celebració dels 150 anys del naixement del lingüista i gramàtic català Pompeu Fabra i té lloc del 9 al 18 de novembre tot i que s’han organitzat esdeveniments previs i posteriors.

Amb motiu d’aquest esdeveniment, la URV organitza la sisena edició de l’activitat Ciència al Teatre, el 13 de novembre al matí, al Teatre Bartrina de Reus. S’ha preparat un espectacle que combina la final del concurs Vols saber què investigo? i els monòlegs dels Big Van, científics sobre rodes.

La Setmana de la Ciència al Campus Extens ofereix tallers i activitats als municipis del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre on hi ha una de les seus del campus extens de la Universitat, amb l’objectiu d’obrir aquest esdeveniment a nous públics i al territori.

D’altra banda, arriba la sisena edició del programa “Fem recerca!”, una activitat que permet als estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la Universitat per participar en tallers científics, i ser-ne els protagonistes durant unes hores. A més s’organitzen al CRAI de Sescelades tallers experimentals on un miler d’alumnes dels darrers cursos de primària i de secundària poden realitzar activitats senzilles i atractives que il·lustren diversos continguts científics.

Aquesta setmana i la vinent s’organitzen rutes teatralitzades per conèixer el científic Martí Franquès.

També i des d’aquest dimarts s’està duent a terme la ruta científica Antoni de Martí i Franquès, una ruta teatralitzada que apropa la figura d’aquest químic català que tenia el seu laboratori a Tarragona.

D’altra banda durant aquest novembre també comença el cicle “La ciència de la xocolata” amb tallers que tenen aquest aliment com a fil conductor per acostar-lo a nens i nenes des de diferents disciplines científiques. Les conductores dels tallers són investigadores de l’ICIQ i la URV, amb el que es pretén posar en valor la figura de les dones en l’àmbit de la investigació. Els tallers es faran a la Biblioteca de Torredembarra.

La Setmana de la Ciència a Tarragona compta també amb les activitats que organitzen instituts de recerca, centres tecnològics, museus i fundacions completen una programació conjunta que suma més d’una trentena d’actes. S’hi poden trobar activitats variades i adreçades a tot tipus de públic organitzades també per l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), que organitza el taller Química en Família,  l’Institut de Paleocologia Humana i Evolució Social (IPHES), Eurecat i CaixaFòrum Tarragona.

Les activitats Ciència al Teatre i la ruta científica Antoni de Martí i Franquès tenen el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (Fecyt) – Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.

A Catalunya, la Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i s’inaugura oficialment demà amb un acte a l’Institut d’Estudis Catalans a partir de les 10.00.  Aquest esdeveniment arriba enguany a la 23a edició.

Podeu veure totes les activitats en aquest enllaç.