26/06/2019

La Universitat Paul Sabatier investeix la catedràtica de la URV Carmen Claver com a doctora honoris causa

Fa més de 34 anys que la investigadora de Química Inorgànica col·labora amb aquesta universitat de Tolosa (França) en temes relacionats amb la recerca en catàlisi

“A Tolosa he après molt i aprendre és el més interessant de la nostra vida”. Aquestes són les paraules amb les que la catedràtica del Departament de Química Física i Inorgànica de la URV, Carmen Claver, ha tancat  el discurs de l’acte d’investidura com a doctora honoris causa de la Universitat Paul Sabatier, de Tolosa de Llenguadoc.

L’any 1985 la catedràtica va anar en aquesta Universitat a fer la seva estada postdoctoral amb el professor Philippe Kalck, -ara emèrit- que és qui l’ha proposat i apadrinat en la cerimònia que s’ha celebrat aquest dimarts. La relació que Claver ha tingut amb la Paul Sabatier ha estat de llarg recorregut: hi ha estat càtedra d’excel·lència, ha col·laborat en tesis doctorals, en projectes internacionals, en xarxes de catàlisi i sempre hi ha mantingut una relació estreta, no només amb el grup on va començar, sinó amb diferents grups, darrerament en recerca en nanocatàlisi. I també durant aquests anys la URV ha rebut estudiants de Tolosa, una col·laboració que encara segueix actualment. Recorda que quan va viatjar-hi per primer cop va entrar en contacte amb tecnologies que a la URV no existien i que després es van muntar a Tarragona.

Carmen Claver, al centre, acompanyada a la dreta de la professora emèrita de Química Física Rosa Caballol  i el professor de Filologia Grega Antoni González Senmartí (URV). A l’esquerra del doctor honoris causa per la URV Piet van Leuven i  el catedràtic de Química Orgànica Sergio Castillón.

És la primera vegada que ha estat investida doctora honoris causa:  “Quan m’ho van comunicar no m’ho podia creure, va ser una sorpresa perquè el reconeixement és extraordinari i reculls els fruits de molts anys de feina i de dedicació”,  deia poc abans de la cerimònia.  En el seu discurs d’aquest dimarts ha agraït públicament aquest nomenament, als seus padrins i a les persones que l’han acompanyat aquests anys “i fonamentalment a la URV, una institució en què he fet la meva carrera, compromesa en la recerca i en proporcionar els mitjans necessaris per desenvolupar-la” ha apuntat. També ha volgut recordar els 30 doctors als qui ha dirigit la tesi, els postdoctorats i els seus col·laboradors i col·legues del grup de catàlisi homogènia a la Universitat: “La catàlisi és un desafiament intel·lectual i una eina fonamental pel desenvolupament sostenible de la societat” ha apuntat en el seu discurs.

Aquest dilluns, el dia abans de la investidura, Claver ha participat en unes conferències científiques sobre catàlisi que ha organitzat la Paul Sabatier amb la participació, entre d’altres, de dos dels seus progenitors científics Luís Oro i Piet Van Leuven.

Una carrera dedicada a la catàlisi

La catedràtica del Departament de Química Física i Inorgànica de la URV, Carmen Claver, és des de març del 2009 directora científica del Centre Tecnològic de la Química de Catalunya (Eurecat), un centre contribueix a la millora de la sostenibilitat, la competitivitat, la innovació de les empreses del sector químic. Com a investigadora s’ha focalitzat en el desenvolupament de nous catalitzadors centrant-se principalment  en la catàlisi enantioselectiva i la nonocatàlisi.

Un instant de la cerimònia d’investidura.

És investigadora distingida de la Generalitat de Catalunya i el 2007 va rebre la Medalla Narcís Monturiol per la seva contribució al desenvolupament científic i tecnològic a Catalunya, premi atorgat també pel Govern de la Generalitat. També ha estat nomenada membre de “l’Acadèmia Europaea”, organització científica europea no governamental fundada en 1988. La Societat Química de França li va concedir el 2016 el premi franco-espanyol “Miguel Catalán-Paul Sabatier” i aquest mateix any va entrat a formar part del consell científic de l’Institut Públic Francès Energies Nouvelles (IPFEN) del qual n’era membre del consell assessor. Claver és una dels 15 integrants del consell que es responsabilitza de l’avaluació científica de la recerca que es fa en aquest centre públic.