07/04/2025

La URV adapta per primera vegada a Catalunya la metodologia del projecte europeu Women’s Legacy

A través de formacions dirigides a docents universitaris, de primària i secundària, es treballa amb l’objectiu d’incorporar referents femenins i perspectiva de gènere als continguts educatius

Les aules continuen transmetent una visió esbiaixada de la cultura, en què sovint les aportacions de les dones han quedat al marge. Per contribuir a revertir aquesta situació, la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha estat la primera institució de Catalunya a oferir formacions del projecte europeu Women’s Legacy, una iniciativa pionera que vol fer visibles les contribucions femenines a tots els àmbits del coneixement a través de l’educació.

En col·laboració amb la Unitat d’Igualtat, l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) i el Departament de Filologies Romàniques de la URV, s’han impartit dues formacions adreçades a professorat universitari i de primària i secundària. Totes dues tenen com a eix comú la integració de la perspectiva de gènere i la introducció de referents femenins en els continguts curriculars.

Una d’aquestes formacions, adreçada a professorat universitari, ha estat el curs “Formació de Formadores Women’s Legacy: Integració de Referents Femenins i Perspectiva de Gènere en la Docència”, en el que han participat 23 docents de diverses disciplines. És la primera vegada que aquest projecte ofereix una formació específica per a aquest col·lectiu i té per objectiu que el professorat pugui revisar els seus materials i pràctiques docents per fer aflorar les contribucions femenines invisibilitzades en la seva àrea de coneixement. En l’acte de presentació d’aquesta formació, que es va fer el 28 de març, va participar Sandra Ramos, consellera de Cultura, Festes i Universitats de l’Ajuntament de Tarragona, institució que s’ha adherit al projecte.

Presentació d'una de les formacions, el passat 28 de març.
Presentació d’una de les formacions adreçada al personal universitari.

La segona formació s’adreça a professorat de secundària i primària i porta per títol “Una ciència amb científiques per a l’aula”. Aquesta proposta ha despertat un alt interès, amb més de 150 sol·licituds per accedir-hi. De moment s’ha iniciat una primera edició amb 25 docents de més de 17 centres educatius de Tarragona. L’objectiu és dotar el professorat de recursos didàctics per actualitzar els continguts de les matèries STEM a través de la introducció de referents femenins, ampliant la mirada sobre la ciència i la tecnologia.

L’ICE de la URV ha tingut un paper clau en l’adaptació dels materials a la llengua catalana i a les necessitats del sistema educatiu del país, integrant-los en una plataforma digital oberta i alineada amb el currículum. La formació ha estat finançada pel Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.

Un banc de recursos per transformar l’educació

El projecte Women’s Legacy va néixer l’any 2020 impulsat per la investigadora Ana López-Navajas, i actualment compta amb més de 30 grups de treball i una xarxa de 250 persones col·laboradores. Disposa d’un banc digital amb més de mil recursos classificats per matèries i nivells, i tres catàlegs digitals que recullen obres d’autoria femenina en art, música i literatura, preparades per ser utilitzades directament a l’aula. Tot aquest material es pot consultar des de la pàgina web del projecte.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*