15/03/2022

La URV i l’empresa Repsol creen el projecte “Aula de joc” que incorpora els jocs de taula a l’aprenentatge

La iniciativa té com a objectiu dotar les escoles dels instruments necessaris per fer servir els jocs de taula moderns com a eines d'aprenentatge i espais de trobada de la comunitat docent

El projecte té per objectiu dotar les escoles de les eines necessàries per fer servir els jocs de taula moderns com a eines d'aprenentatge i espais de trobada de la comunitat docent.

La Universitat Rovira i Virgili en col·laboració amb Repsol han creat el projecte “Aula de joc: Incorporant els jocs de taula moderns a l’aprenentatge”, que en la seva primera edició enguany ha arribat a tres escoles del camp de Tarragona.  El grup de recerca ASTERISC del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili, va desenvolupar durant el curs 2017-2018 el projecte pilot en dues escoles, però no ha estat fins a l’actual curs quan s’ha pogut fer de manera definitiva després de l’aturada del projecte per la pandèmia .

“La idea és aprofitar els jocs que estan pensats per divertir-se i reutilitzar-los, de manera que puguin formar part dels continguts que els i les docents vulguin oferir a classe” explica Jan Gonzalo, professor dels Estudis de Comunicació de la URV i coordinador de la iniciativa. El projecte finançat per Repsol, té per objectiu dotar les escoles de les eines necessàries per fer servir els jocs de taula moderns com a eines d’aprenentatge i espais de trobada de la comunitat docent.

Es tracta d’un conjunt de jocs de taula moderns per edats entre els 8 i 14 anys perquè es puguin fer servir segons els interessos educatius, formar els equips docents tant en les tipologies de jocs de taula existents al mercat com en les seves potencialitats d’ús a les aules, i posar en pràctica a les escoles les dinàmiques amb els jocs de taula per generar la inèrcia del seu ús. Una vegada acaba el projecte es fa l’avaluació dels seus resultats:  “Ha funcionat molt bé i ha generat molt d’interès. La intenció es que es quedin els jocs en aquelles escoles perquè puguin continuar treballant-hi” valora Gonzalo després d’aquesta aquesta primera edició.

Les primeres escoles que han pogut participar en el projecte han estat les Carmelites de Tarragona, l’Institut de  Constantí i l’Institut del Morell. “Fins a 34 docents han participat en el projecte i la intenció és ampliar-nos a més centres o aprofundir amb les escoles que ja hem treballat” avança Gonzalo. Els bons resultats d’aquesta primera edició fan que s’estiguin plantejant una segona edició pel pròxim curs 2022-2023. “Ha obert la mirada dels docents” conclou. Aquests docents han rebut una formació de l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV de 30 hores que els ha capacitat per utilitzar les eines del projecte.