07/02/2023

La URV impulsa la campanya “Científiques en acció…Experimenta!”, per normalitzar els referents femenins en ciència

Hi participen científiques de la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat Autònoma de Barcelona, l’Institut Català d’Investigació Química i l’Institut de Ciències del Mar i inclou una proposta educativa gamificada que s'estrena aquesta setmana en el marc del 11F, Dia Internacional de les Dones i les Nenes en ciència

Taller Científiques en Acció...Experimenta!
Taller Científiques en Acció...Experimenta! amb alumnes de 3rESO de l’Institut Vallbona d’Anoia.

Repte Experimenta, el programa orientat a despertar vocacions científiques entre joves a través de l’experimentació, encara el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en ciència amb la campanya ‘Científiques en acció…Experimenta!’ amb l’objectiu de normalitzar els referents femenins en ciència. Encara avui, la distribució per sexe a les carreres STEM (acrònim que designa les carreres i disciplines de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) continua sent poc homogènia. La manca de referents femenins en el discurs científic constitueix una de les causes clau que podria explicar el motiu pel qual les nenes no es decanten per aquestes disciplines. En aquest sentit, la Universitat Rovira i Virgili, mitjançant el programa Repte Experimenta, en col·laboració amb Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación, llança la segona edició de la campanya ‘Científiques en acció…Experimenta!’ amb la finalitat d’incrementar els referents femenins de nens i nenes mitjançant tres accions adreçades respectivament al públic escolar, familiar i general.

La primera és una proposta educativa gamificada, que el professorat pot descarregar de forma gratuïta al web del Repte Experimenta, i que apropa als alumnes d’ESO i batxillerat a resoldre sis reptes científics per entendre, entre d’altres, com un residu es pot convertir en un recurs, perquè rentar-se les mans amb sabó elimina certs virus o com un catalitzador pot accelerar una reacció.

Partint d’una píndola audiovisual on sis investigadores de la Universitat Rovira i Virgili (URV), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i l’Institut de Ciències del Mar-CSIC (ICM) expliquen com apliquen les seves respectives formacions cientificotecnològiques en el seu dia dia i una guia didàctica, els alumnes obtindran pistes per resoldre els reptes científics tot experimentant a l’aula.

La segona proposta ofereix el divendres 10 de febrer a les 19 h a les famílies amb nens i nenes entre 10 i 15 anys un taller d’experiments en streaming via YouTube. Durant una hora i quart, Eva Pocurull, professora de la Facultat de Química de la URV i Barbara Vastenavond, del Departament d’Enginyeria Química de la mateixa universitat, reptaran a grans i petits, entre d’altres, a crear neu artificial descobrir algunes propietats dels polímers. Faran adob natural per transformar els residus en recursos, encendran un terrós de sucre per parlar de catalitzadors, calcularan l’energia d’una reacció, experimentaran per saber com el sabó és clau per eliminar els virus, mentre descobriu què són els microorganismes i intercanviaran líquids de recipients sense tocar-los per entendre el flux laminar.

Mitjançant una inscripció prèvia, les famílies rebran per correu electrònic el llistat de materials necessaris per fer els sis experiments a casa a l’hora que ho veuen en  pantalla. Durant la sessió, els participants podran fer preguntes i resoldre dubtes via el xat.

I finalment, entre el dilluns 6 i dissabte 11 de febrer, les xarxes socials del Repte Experimenta presentaran al públic en general a sis científiques i la paraula científica que les representa. Així, descobrirem perquè Teresa Gea ha triat residu, Yaiza Castillo els microorganismes, Laura Evangelio els plàstic sostenible, Maria Besora l’energia, Sumpta Mateos l’enologia o Carlota Odena la catàlisi.

Sobre Repte Experimenta

Repte Experimenta és un programa d’educació científica (impulsat per la URV, amb la col·laboració de  l’ICIQ, la UAB i l’ICM) basat en la indagació i l’experimentació que parteix del mètode científic i el learn by doing. L’objectiu és despertar la curiositat per les ciències i la tecnologia de nens i nenes, joves i de tota la societat en general amb l’objectiu augmentar el nivell d’alfabetització científica i tecnològica, així com fomentar carreres científiques i tecnològiques entre els joves, desconstruint també els estereotips de gènere.

El programa s’inicia a l’aula dels centres educatius adscrits, però pretén involucrar a tota la comunitat com a aprenents o com a agents, per tal de fomentar l’alfabetització cientificotecnològica de la ciutadania i promoure l’emprenedoria a partir de les STEAM. El programa té el suport d’ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Gomà-Camps, BioTech Security i el Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), per la banda privada i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación, per la banda pública.

Enllaç a la proposta per a escoles: Científiques en acció…Experimenta! – 11F (2023) – Repte Experimenta

Enllaç al taller familiar: Experimenta a casa: X Taller d’experiments – Especial 11F – Repte Experimenta