10/05/2021

La URV impulsa una ruta científica per donar a conèixer la figura de Lluís Pons d’Icart

Aquesta activitat teatralitzada recorre diversos punts de la Part Alta de Tarragona que van tenir relació amb el personatge considerat com el precursor de l’arqueologia moderna. La primera ruta es fa aquest proper dissabte 15 de maig i està oberta al públic general amb inscripció prèvia

La Part Alta de Tarragona serà testimoni del renaixement d’un personatge il·lustre de la ciutat. Es tracta de Lluís Pons d’Icart (Tarragona 1520- 1578), jurista, apassionat per l’epigrafia i considerat el precursor de l’arqueologia moderna. La seva figura torna a cobrar vida 500 anys després de la mà de l’actor Jaume Martell, que interpreta aquest tarragoní del segle XVI durant una ruta teatralitzada d’una hora i mitja que permet conèixer qui era Pons d’Icart i quin va ser el llegat que va deixar a la ciutat i al món de l’arqueologia i l’epigrafia. La iniciativa, impulsada per la Unitat de Cultura Científica i la Innovació de la URV (ComCiència), s’estrena oficialment el proper dissabte 15 de maig, en una ruta oberta a la ciutadania, amb places limitades i amb inscripció prèvia.

Aquesta iniciativa ha rebut el suport de la Diputació de Tarragona i de la Fundación Española para la Ciencia i la Tecnología, del Ministerio de Ciencia e Innovación.

A través d’aquesta ruta, es desvetlla la història de Pons d’Icart, que va reivindicar i documentar la grandesa de Tàrraco i va assentar les bases d’una disciplina que en la seva època encara no tenia nom: l’arqueologia. La seva tasca documental va quedar plasmada al Llibre de les grandeses i coses memorables de Tarragona, que va publicar el 1572. En aquesta obra descriu l’estat de conservació de les principals restes romanes que es coneixien a la ciutat i que en aquella època eren menystingudes. Va escriure també un compendi dels escrits gravats en pedra que hi havia a la ciutat i que en molts casos es reaprofitaven com a material de construcció. La visita també permet entendre el context històric en què va viure Pons d’Icart: l’època del Renaixement, el Concili de Trento, la Contrareforma o la revolució científica, en uns anys convulsos marcats pels atacs dels corsaris a la costa mediterrània.

El personatge, durant una ruta pilot que es va fer amb alumnes de l'Institut Pons d'Icart de Tarragona.
El personatge, durant una ruta pilot que es va fer amb alumnes de l’nstitut Pons d’Icart de Tarragona.

La ruta, pensada tant per a estudiants com per al públic general, recorre diferents espais emblemàtics de la ciutat com l’Amfitatre o el Circ, així com diversos racons de la Part Alta que guarden relació amb el personatge. Ja s’han fet algunes sessions pilot amb l’alumnat i professorat de l’institut Pons d’Icart de Tarragona i també amb experts en el personatge i en l’època històrica, que han col·laborat en la confecció d’aquesta activitat. Des de la URV s’oferiran rutes obertes per a la ciutadania i per a escolars durant les properes edicions de la Setmana de la Ciència, la Nit Europea de la Recerca i en altres moments de l’any.

La seva confecció de la ruta ha estat possible gràcies a les aportacions de diferents persones expertes en el personatge i docents de l’Institut Pons d’Icart de Tarragona. També hi col·laboren l’Ajuntament de Tarragona a través del Museu d’Història de la ciutat, el Museu Bíblic Tarraconense i el Centre Tarraconense El Seminari.

La primera ruta oberta a la ciutadania es fa aquest dissabte 15 de maig a les 11 del matí. Per inscriure-s’hi cal enviar un correu electrònic a comciencia@urv.cat indicant el nom i cognom de les persones interessades, – l’edat en cas que hi hagi menors- i un telèfon de contacte. Les places són limitades.