26/04/2023

La URV reuneix a Tarragona més de 150 persones expertes en el camp de la nanotecnologia

Des de dimarts i fins divendres es compartiran els darrers avenços en aquest camp i es fomentaran espais de trobada amb el sector empresarial per buscar respostes a reptes actuals

Les veus més expertes a nivell mundial en nanociència i nanotecnologia estan reunides a Tarragona des de dimarts i fins divendres en el marc del congrés Nanospain. Aquesta trobada, que fa 20 anys que s’organitza, arriba per primer cop a la ciutat i ho fa de la mà de la Universitat Rovira i Virgili, que ha aconseguit atreure unes 150 persones expertes d’universitats i centres de recerca que investiguen en aquesta disciplina i també professionals del món de l’empresa. El rector de la URV, Josep Pallarès, va inaugurar dimarts el congrés, que durant quatre dies comptarà amb més d’una vintena de ponents.

La trobada té l’objectiu de compartir els darrers resultats dels estudis sobre nanotecnologia i nanomaterials i trobar oportunitats de negoci que permetin aplicar-los per solucionar problemes reals. “Des de la nanotecnologia es pot donar resposta a molts reptes actuals i aquest és un espai de trobada que dona aquesta oportunitat d’interacció entre la comunitat investigadora i el món empresarial”, explica Lluís Marsal, investigador del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la URV i coorganitzador del congrés, juntament amb la Phantoms Foundation.

L’expert apunta que des del món de la nanociència es poden trobar solucions per fer front, des de disciplines molt diverses, a problemàtiques que estan a l’ordre del dia: des d’avançar cap a la medicina personalitzada, amb l’ús de fàrmacs nanoencapsulats, com al medi ambient gràcies a la descontaminació i purificació de les aigües, una solució que poden aportar les nanopartícules i les membranes, o també en temes energètics, contribuint a extraure energia de forma més eficient i econòmica, per posar alguns exemples.

Algunes de les persones expertes que han assistit al congrés formen part també de la xarxa internacional NETPORE COST (Network for research, innovation and product development on porous semiconductors and oxides), que coordina Marsal. Hi treballen prop d’un centenar d’investigadors i investigadores per promoure idees i iniciatives conjuntes amb l’objectiu de salvar la bretxa entre la recerca bàsica i les aplicacions de les tecnologies basades en materials semiconductors i òxids porosos, que han demostrat un rendiment prometedor per a una àmplia gamma d’aplicacions energètiques i sanitàries.