30/06/2026
L’eclipsi solar total serà un fenomen astronòmic poc vist i una experiència única des del punt de vista emocional
El professor Urbano Lorenzo va explicar a la comunitat Iubilo aquest esdeveniment del 12 d'agost i va donar bons consells sobre els millors llocs per veure'l i les pautes per fer una observació segura

El professor Urbano Lorenzo va explicar a la comunitat Iubilo aquest esdeveniment del 12 d'agost i va donar bons consells sobre els millors llocs per veure'l i les pautes per fer una observació segura
El darrer eclipsi solar total observable des de Catalunya va ser l’any 1905, que va suposar la creació de l’Observatori de l’Ebre, situat a Roquetes, al Baix Ebre. El següent eclipsi solar total que serà visible aquí no serà fins al 17 de novembre de 2180. El pròxim 12 d’agost serà, doncs, una oportunitat única d’observar aquest fenomen des de les nostres comarques. Es tracta d’un fenomen d’una durada molt curta (un minut a Tarragona), així que cal estar preparat per observar-lo i per entendre la seva singularitat i importància. Per aquest motiu, la comunitat Iubilo URV va convidar el professor Urbano Lorenzo Seva, catedràtic de Metodologia de les Ciències del Comportament de la URV i aficionat a l’astronomia, per explicar aquest fenomen únic.

Dilluns passat 22 de juny, amb la sala plena, després de la presentació del seu brillant currículum per part de la companya de Iubilo Rosa Caballol, el Dr. Lorenzo va explicar molt visualment les posicions relatives del Sol, la Lluna i la Terra en el cas dels eclipsis solars, i el perquè del fet que els eclipsis totals siguin tan infreqüents, a diferència dels parcials, i estiguin limitats a una ombra d’uns centenars de km que es va desplaçant ràpidament en una regió de la Terra. En concret, l’eclipsi de l’agost serà total només a Groenlàndia, una petita part d’Islàndia i a gairebé tot el nord d’Espanya, en una diagonal des d’Astúries fins a terres nostres, des del Garraf a València, arribant a les Balears, però ja no més enllà.

El Dr. Lorenzo va detallar que a Tarragona l’eclipsi parcial començarà a les 19.35 h, mirant, és clar, amb les ulleres homologades i a estones curtes d’uns segons. A les 20.29 h tindrà lloc l’eclipsi total i només durarà un minut escàs, en el qual es farà de nit i es podran veure els planetes —Venus sobretot— i alguns estels. Tot seguit tornarà a ser visible l’eclipsi parcial, amb ulleres un altre cop, durant una estona més, però que coincidirà amb la posta de sol. Per tant, la posició del Sol durant l’eclipsi total a tot el Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre serà només d’uns 4° sobre l’horitzó, equivalent a uns tres dits de la mà, amb el braç ben estès. L’orientació d’aquell moment serà d’uns 285° NO. Per tenir-ne una idea pràctica, el Dr. Lorenzo va simular la posició de la posta de sol al llarg de l’any, com ara que som al solstici, i va mostrar la distància a l’esquerra de la posició actual per saber on estarà el 12 d’agost.

Sabent l’orientació i l’alçada de la posició de l’eclipsi total, el Dr. Lorenzo va donar uns quants consells sobre els millors llocs per veure’l. A més a més, va recordar que caldrà tenir en compte la gentada que vindrà aquí, especialment de l’àrea metropolitana de Barcelona, on només serà parcial. Caldrà estar al lloc desitjat ja des de ben matí i realitzar els desplaçaments previs només a peu, i finalment tenir en compte l’allau de gent que es mourà just en acabar l’eclipsi total i la immediata posta de sol.
Finalment, com a bon psicòleg que és, el Dr. Lorenzo va resumir la intensa resposta emocional que suposa la vivència d’un eclipsi total de sol, deguda a la desorganització psíquica de senyals bàsics que provoca per l’aparició sobtada de la foscor, la visió del cel nocturn i el descens de la temperatura, que provoquen canvis fisiològics i de l’entorn, ja que els animals també reaccionen amb canvis en el seu comportament. Tot plegat és una experiència única i provoca emocions intenses perquè combina sorpresa, bellesa, excepcionalitat i experiència compartida. La vivència d’un eclipsi no és només una curiositat o anècdota astronòmica, sinó que és una situació en què es manifesta una admiració profunda. Tal com deia Einstein: “Qui no és capaç de meravellar-se és una persona intel·lectualment morta”.
Més informació a www.comciencia.urv.cat/ca/eclipsi, https://eclipsicatalunya.cat/ i https://eclipses.ign.es/

