18/07/2022

Les persones amb toxoplasmosi i una variant genètica tenen més risc de patir esquizofrènia

Són resultats del primer estudi que analitza la interacció entre aquest gen i la infecció. En la recerca, que lideren la Universitat de Granada i la UB, hi ha participat un equip investigador de l’IISPV-URV

La toxoplasmosi és una malaltia provocada per paràsits presents a mamífers, aus i rèptils, que pot contagiar-se a les persones per contacte amb animals afectats, especialment gats, o pel consum de vegetals contaminats. És una infecció que no comporta generalment complicacions excepte si es contreu durant l’embaràs, ja que pot provocar malformacions en el fetus.  Ara, un equip investigador  liderat per la Universitat de Granada i la Universitat de Barcelona ha observat que les persones que han patit toxplasmosi i compten amb diferents variants d’un gen anomenat COMT tenen un risc més alt de patir esquizofrènia. En la recerca també hi ha participat l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili, la Universitat Rovira i Virgili, la Unitat de Recerca de Villablanca (UNIVDD) i el CIBER de Salut Mental (CIBERSAM). Els resultats s’han publicat a la revista científica Genes.

Segons aquesta investigació, la infecció de toxoplasma Gondii, que provoca la toxoplasmosi, interactua amb diverses modificacions del gen COMT i augmenta el risc de patir esquizofrènia, especialment amb una variant anomenada Met/Met. Aquest és el primer estudi que analitza la interacció entre aquesta variant genètica específica i el factor de risc infecciós ambiental.

El gen COMT s’encarrega de metabolitzar la dopamina, un dels principals neurotransmissors, i en regula la seva quantitat al cervell. Però variants com la Met/Met no són tan eficients en aquest procés i provoquen un excés de dopamina.

D’altra banda, la infecció per toxoplasmosi afecta la velocitat de metabolització de la dopamina, de manera que en una persona infectada que a més tingui aquesta variant del gen COMT es multiplica per 2,7 les probabilitats de patir esquizofrènia per aquest excés de dopamina en el cervell. La infecció per toxoplasmosi pot provocar en les persones infectades símptomes psicòtics, i pot afectar altres neurotransmissors que tenen un paper secundari en l’esquizofrènia, com la serotonina i el glutamat.

L’esquizofrènia és una malaltia psiquiàtrica crònica debilitant que es caracteritza per canvis en la percepció, el pensament, l’afectivitat i el comportament. Els estudis sobre l’origen d’aquesta patologia apunten a la interacció de factors de risc neuroquímics, genètics i ambientals, que alterarien el sistema de neurotransmissió de la dopamina.

Referència bibliogràfica: Rovira P, Gutiérrez B, Sorlózano-Puerto A, Gutiérrez-Fernández J, Molina E, Rivera M, Martínez-Leal R, Ibanez-Casas I, Martín-Laguna MV, Rosa A, Torres-González F, Cervilla JA. Toxoplasma gondii Seropositivity Interacts with Catechol-O-methyltransferase Val105/158Met Variation Increasing the Risk of Schizophrenia. Genes (Basel). 2022 Jun 18;13(6):1088. doi: 10.3390/genes13061088. PMID: 35741850; PMCID: PMC9222771.