21/03/2022

“Let’s STEAM” inicia la formació de docents en pensament computacional

El projecte Erasmus Plus pretén millorar la creativitat i interdisciplinarietat per fer activitats d’indagació a les aules de secundària

Els socis del projecte europeu  “Let’s STEAM”, en què hi participa el grup de recerca Arget de la URV, s’han reunit aquesta setmana a la universitat per parlar dels avenços el projecte. Es tracta d’un projecte Erasmus Plus que té com a finalitat millorar la creativitat i interdisciplinarietat per dur a terme activitats d’indagació a les aules de secundària.

El projecte, liderat per la universitat d’Aix Marseille, va adreçat al professorat de secundària europeu per tal que puguin dur a terme activitats STEAM a l’aula (ciències, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques, per les seves sigles en anglès) utilitzant microcontroladors i per promoure les habilitats de programació i indagació de l’alumnat. Consisteix en millorar les competències computacionals del professorat de secundària per tal que duguin a terme aquestes  activitats a les aules.

Els vuit socis del projecte Let’s STEAM, de sis països europeus, s’han reunit durant dos dies al campus Catalunya de la URV per comentar els avenços i millores del projecte que està a punt de finalitzar.  Des del setembre 2019 s’està realitzant el projecte que està impulsat i cofinançat per la Comissió Europea a través de l’estratègia Erasmus Plus.

Competències pel món laboral

El projecte parteix de la necessitat que els professors estiguin a l’altura de les competències tecnològiques que es necessiten actualment i que estiguin informats de les oportunitats educacionals que es troben a la tecnologia i a la xarxa, que poden facilitar el seu treball i el dels seus alumnes. De fet, la finalitat és que el professorat pugui elaborar dispositius electrònics que els faciliti la recollida de dades i indagar a classe amb les eines que han desenvolupat gràcies a STEAM, incloent art i disseny. Les plataformes i eines per a l’educació STEAM estan basades en l’aprenentatge digital, la programació i el pensament computacional amb la finalitat de motivar els estudiants a ser més proactius i eficients en el món laboral.

Actualment,  estan duent a terme formacions a docents a cada país per posar a prova l’eficàcia de la formació i els materials proposats. A la URV han arribat a participar 22 docents de secundària que volen millorar les seves competències.

A la reunió que s’ha fet a la URV han posat en comú tots els resultats del projecte i han reflexionat sobre com han anat les formacions amb les eines STEAM i quines millores poden introduir per a què sigui encara més eficaç.

Procés del projecte i novetats

Per desenvolupar l’estratègia educativa han participat en aquesta trobada els socis del projecte provinents d’ Itàlia, França, Grècia, Bulgària, Bèlgica, i també de la Universitat Rovira i Virgili a través del grup de recerca  liderat per la catedràtica Mercè Gisbert.

Una imatge dels investigadores i investigadors que formen part del projecte.

Els  socis del projecte han estat treballant aquests anys en el disseny d’una proposta formativa que s’ha materialitzat en un llibre de continguts que es compartirà amb professors de secundària arreu Europa.  En el llibre hi ha les pautes per ajudar els docents amb aquest sistema. Els ajuda familiaritzar-se amb la part més tecnològica del projecte, amb els microcontroladors, concretament amb la placa de l’ordinador que utilitzen, que és diferent a la resta. A més, el llibre dona pautes educatives de com aplicar aquesta metodologia a l’aula. Per últim,  indaga com es promou la inclusió a l’aula amb l’ús computacional i amb l’ús de eines digitals.

“Amb aquestes eines, volem aconseguir que els nois i noies sentin que puguin controlar aquestes eines i com pensar més enllà de les dades”, detalla Carme Grimalt, investigadora del grup de recerca de recerca aplicada en Educació i Tecnologia,Arget. A part, estan desenvolupant una plataforma virtual on penjaran tots els recursos pels docents en línia, així qualsevol professor de secundària d’Europa els tindrà al seu abast.

Pel tancament del projecte, des del grup de recerca Arget organitzaran un esdeveniment cap a final de juny a Tarragona on tots el professors de secundària seran convidats on seran informats del projecte STEAM i de les eines educatives disponibles a la plataforma en línia del projecte.