19/06/2015

L’Institut Català de les Dones i la URV formaran el professorat per a l’actuació davant la violència masclista

La Universitat i l'ICD han signat dos convenis de col·laboració, un de carácter general i l’altre específic el dijous, 18 de juny al rectorat. Els dies 6 i 7 de juliol s’impartirà un curs adreçat al professorat de Secundària i del cicle Superior de Primària, per a prevenir i actuar davant la violència masclista

Montserrat Gatell, presidenta del Instituto Catalán de las Mujeres, y Josep Anton Ferré, rector de la URV.

Montserrat Gatell, presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), i el rector de la URV, Josep Anton Ferré, han firmat els dos convenis de col·laboració, un d’àmbit general i l’altre específic.

L’ICD és l’organisme del Govern que dissenya, impulsa, coordina i avalua les polítiques de dones i per a dones que desenvolupa la Generalitat de Catalunya. Una de les seves línies de treball és impulsar acords amb les universitats catalanes amb l’objectiu de fomentar els estudis en temes de gènere i incorporar la seva perspectiva en el coneixement. La URV, com a institució dedicada a la prestació del servei públic de l’educació superior i de la investigació, té com un dels seus principis la igualtat i no-discriminació i s’ha dotat de l’Observatori de la Igualtat per treballar en aquesta direcció.

El conveni general assenyala que algunes de les línies de treball conjunt seran la realització d’estudis d’assessorament i informes; el desenvolupament de projectes de recerca, formació i transferència de coneixements; la promoció d’activitats acadèmiques; la participació de l’alumnat universitari en cicles de conferències de l’ICD sobre temes de gènere; la formació de l’alumnat universitari a l’ICD mitjançant beques; i l’organització i/o participació en seminaris, conferències, congressos, jornades, cursos o accions divulgatives.

Desquerra a dreta Jordi Tous, vicerector d'Universitat i Societat, Josep Anton Ferré, Montserrat Gatell, i Inma Pastor, directora de l'Observatori de la Igualtat de la URV.
D’esquerra a dreta Jordi Tous, vicerector d’Universitat i Societat, Josep Anton Ferré, Montserrat Gatell i Inma Pastor, directora de l’Observatori de la Igualtat de la URV.
Formació contra la violència masclista, primera acció conjunta

El conveni específic regula l’organització els dies 6 i 7 de juliol d’un curs de formació adreçat al professorat de Secundària i del Cicle Superior de Primària de la demarcació dels Serveis Territorials a Tarragona del Departament d’Ensenyament, per a prevenir i actuar contra la violència masclista.

Són 15 h. de formació, amb dues sessions presencials de 5 h. cadascuna i 5 h. de treball autònom, impartides per professorat universitari i persones expertes. S’hi analitzarà el fenomen de la violència masclista, una xacra estructural, fent especial èmfasi a la que es produeix a l’etapa de joventut. Es farà al Complex Educatiu de Tarragona (antiga Universitat Laboral).

El curs ofereix una exposició dels conceptes principals que permeten entendre els mecanismes socials que fan perviure i renovar la desigualtat entre homes i dones, i que es troben a l’arrel de la violència masclista. S’informarà sobre les respostes que es dóna al problema des de l’administració pública, funcionament dels protocols, etc.

S’exposaran les conclusions de diversos projectes europeus realitzats des de la URV en relació a aquest fenomen, i que fan aportacions tant des de l’àmbit de la psicologia social i la sociologia com des del món jurídic.

També es donarà veu al professorat que participarà en el curs, per tal de conèixer la seva realitat i reflexionar sobre el paper que el món educatiu pot tenir a l’hora d’identificar, de prevenir o d’actuar en aquests casos.