18/11/2014

Lucía Soliño, Maria Cros i Natàlia Lozano, guanyadores del concurs ‘Vols saber què investigo?’ 2014

La fase final d'aquest concurs, que s'emmarca a la Setmana de la Ciència, ha tingut lloc en un Teatre Bartrina ple de gom a gom el dimarts 18 de novembre al matí

Els participants havien d’explicar al públic de manera entenedora i atractiva la seva recerca, en forma de monòleg. Vols saber què investigo? pretén que els participants expliquin a persones amb diferent grau de coneixements científics quina investigació estan duent a terme, de manera sintètica, amena, adaptant el llenguatge al públic i utilitzant únicament les habilitats comunicatives personals, sense el suport d’eines per a presentacions. Més de 300 persones han omplert el Teatre Bartrina, entre els estudiants de secundària d’instituts de Reus, Tarragona i l’Espluga de Francolí i el públic en general. Ha estat la segona edició del concurs.

El jurat ha resolt que la guanyadora és Lucía Soliño, que ha explicat: “Fitoplancton asesino: del mar a su mesa”, i ha rebut un premi de 700 euros. Maria Cros ha quedat en segon lloc, amb la seva intervenció: “La radiografia: una fotografia del nostre interior”, i ha rebut 300 euros. El premi del públic ha estat per Natàlia Lozano, que ha concursat amb “La comunicació de riscos alimentaris als social media. El cas dels cogombres assassins”. Ha rebut una bossa per a l’ordinador portàtil i productes de la Botiga URV. Al concurs hi han pres part tres joves doctorands més: Ricardo Bonache, amb “Les ones que fan funcionar el món”; Carlota Moragas, amb “Votar sí o votar no: com ens convencen els partits polítics?”; i Iris Oliva, que ha exposat “Més enllà dels gens”.

La convocatòria vol incentivar els investigadors i les investigadores joves a divulgar el desenvolupament i els resultats de la seva feina com a científics, i promoure l’accés de la societat a la recerca que es fa a la Universitat, utilitzant nous formats de divulgació. S’inspira en el certamen FameLab, un concurs internacional que fomenta la divulgació de la ciència i la identificació de nous talents a través dels monòlegs científics.

Imatge de conjunt del concurs 'Vols saber què investigo?' 2014
Imatge de conjunt dels concursants, els monologuistes de The Big Van Theory, els membres del jurat, el presentador del concurs i la vicerectora de la URV.

La sessió ha comptat també amb els monòlegs dels divertidíssims The Big Van Theory, un grup de científics sobre rodes que canvia la visió de la ciència, que ha obtingut molt d’èxit. Es defineixen com a investigadors de dia i monologuistes científics de nit, i provenen de diferents àmbits del coneixement. A través del gènere teatral del monòleg, aquests artistes pugen a l’escenari per divulgar, de forma entretinguda i divertida, diversos temes i fenòmens de la ciència.

Ha presentat aquest matí científic l’humorista i actor Fermí Fernàndez. Mentrestant, al vestíbul del Teatre Bartrina es pot visitar l’exposició “Som la pera”. Aquesta mostra les activitats realitzades per cinc alumnes dels instituts Gabriel Ferrater i Gaudí de Reus en el marc del projecte European Youth Tackling Obesity, que té l’objectiu de millorar els hàbits saludables entre els adolescents europeus.