26/09/2022

Menjar de pressa s’associa a un major risc de sobrepès i a altres factors cardiometabòlics a la infància

Un estudi realitzat a 956 infants de tres a sis anys avalua l'associació entre la velocitat d'ingesta i el tipus de dieta, el risc de sobrepès, la tensió arterial, l'índex de massa corporal i altres factors de risc com el colesterol

Una imatge d'arxiu de la investigadora Nancy Babio, amb un dels voluntaris que han participat en aquest estudi.

El grup d’investigació de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV-CIBERObn ha dut a terme un estudi observacional en 956 infants de tres a sis anys que formen part del projecte multicèntric CORALS, que es realitza a set centres d’investigació a l’Estat espanyol. El principal objectiu de l’estudi ha estat avaluar l’associació entre la velocitat d’ingesta als tres àpats principals (esmorzar, dinar i sopar) i l’adherència a la dieta mediterrània, el risc de presentar sobrepès/obesitat, major adipositat, majors nivells de tensió arterial i altres factors de risc cardiometabòlic, com el colesterol, els triglicèrids i la glucosa en dejú.

L’estudi mostra que aquells infants amb major velocitat d’ingesta presentaven menys adherència a la dieta mediterrània, un major risc de presentar sobrepès/obesitat i un increment en els nivells de greix corporal, tensió arterial i glucosa en sang. Això indica que menjar més ràpid pot estar associat amb la ingesta d’aliments menys saludables com ara aquells amb major contingut energètic i aliments ultraprocessats, vinculats a un major risc d’obesitat i amb alteracions del sistema cardiometabòlic, els quals són més agradables al paladar. Altres estudis també han mostrat que mastegar lentament i augmentar el nombre de cicles de masticació durant els àpats s’associa inversament amb l’adipositat. Aquests resultats suggereixen que una velocitat d’ingesta més lenta pot millorar el desenvolupament del senyal de sacietat, i això pot limitar la ingesta total d’aliments.

Actualment, l’obesitat infantil és un gran problema de salut pública principalment degut a la seva alta prevalença i la predisposició a un gran nombre de problemes de salut tant en la infància com en la vida adulta. En Espanya, prop del 41% dels infants d’entre sis i nou anys presenten sobrepès o obesitat segons les darreres dades disponibles. La gran majoria de les estratègies per prevenir o tractar l’obesitat infantil i les alteracions metabòliques que provoca es basen en augmentar l’activitat física, disminuir el sedentarisme i promoure l’adherència a una dieta saludable. Estudis recents han demostrat que l’excés d’adipositat i altres factors de risc cardiometabòlic associats poden veure’s afectats per comportaments com la velocitat en la ingesta d’aliments. De fet, menjar de pressa s’ha relacionat amb una major ingesta de calories i un major índex de massa corporal, prevalença de l’obesitat i certs trastorns metabòlics en adults.

Participants del projecte CORALS

L’estudi ha estat publicat recentment a la revista The Journal of Pediatrics i realitzat per la investigadora predoctoral Tany E. Garcidueñas-Fimbres, becada pel Consell Nacional de Ciència i Tecnologia (CONACYT) del Govern de Mèxic, sota la supervisió de la Nancy Babio, investigadora i professora agregada a la URV i el catedràtic Jordi Salas-Salvadó, investigador a la URV. Tots membres del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili, de l’Institut d’Investigació Pere Virgili (IISPV) i del (CIBERObn) de l’Institut de Salut Carlos III.

Referències: Garcidueñas-Fimbres TE, Paz-Graniel I, Gomez-Martínez C, Jurado-Castro JM, Leis R, Escribano J, Moreno LA, Navas-Carretero S, Portoles O, Pérez-Vega KA, Gil-Campos M, López-Rubio A, Rey-Reñones C, Miguel-Etayo P, Martínez JA, Flores-Rojas K, Vázquez-Cobela R, Luque V, Miguel-Berges ML, Pastor-Villaescusa B, Llorente-Cantarero FJ, Salas-Salvadó J, Babio N; CORALS study investigators. Associations between eating speed, diet quality, adiposity and cardiomtabolic risk factors.. J Pediatr. 2022 Aug 23: S0022-3476(22)00759-4. doi: 10.1016/j.jpeds.2022.08.024. Epub ahead of print. PMID: 36027978. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36027978/