20/12/2023

Menjar una major varietat de verdures i fruites pot allargar l’esperança de vida i reduir el risc de malalties cardiovasculars

L’estudi de la URV, l'IISPV i el CIBEROBN permetrà ajudar en el desenvolupament de futures estratègies dietètiques per promoure un envelliment saludable

FOTO: picjumbo.com, Pexels.

La ingesta variada de verdures i fruites és important per a la nostra salut, i consumir-ne una major varietat pot reduir la mortalitat per qualsevol causa, així com millorar els factors de risc de malalties cardiovasculars, concretament l’obesitat i la hipercolesterolèmia. Aquesta és la conclusió d’un estudi realitzat a nivell internacional pel grup de recerca Alimentació, Nutrició, Desenvolupament i Salut Mental de la Universitat Rovira i Virgili (URV), l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i el Centro de Investigación Biomédica en Red de la Fisiopatología de la Obesidad y Nutrición (CIBEROBN), en col·laboració amb la Facultat de Medicina Temerty de la Universitat de Toronto (Canadà).

Tot i que hi ha un gran nombre d’estudis científics que avalen la importància de consumir una gran quantitat de verdures i fruites (cinc racions al dia) per les seves qualitats cardioprotectores i altres característiques saludables, fins ara en mancava una evidència científica en relació a la importància de consumir-ne varietat pel que fa al seu impacte en la salut. El present estudi, per tant, confirma el que ja havien observat les autoritats sanitàries, inclosa l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA). Avaluar l’impacte de la varietat de verdures i fruites en la salut cardiovascular i la mortalitat té implicacions clíniques importants, ja que pot ajudar a desenvolupar futures estratègies dietètiques per prevenir o retardar la mortalitat i promoure un envelliment saludable.

Després de fer la revisió sistemàtica dels estudis publicats fins ara, recollint tota l’evidència científica rellevant i aplicant mètodes estadístics per sintetitzar-ne els resultats, s’ha dut a terme una metaanàlisi de dotze estudis observacionals únics, amb gairebé 300.000 participants. Les anàlisis han demostrat que el consum d’una major varietat de verdures i fruites s’associa a un 11% menys de risc de mortalitat per totes les causes. A més, una ingesta més alta de verdures i fruites variades també s’associa a un menor risc d’obesitat i hipercolesterolèmia.

Malgrat que aquesta evidència avala que, independentment de la quantitat, la varietat en la ingesta de fruites i verdures és beneficiosa per a la salut i millora l’esperança de vida, els autors remarquen que són necessaris estudis addicionals amb un nivell d’evidència més alt per entendre millor la importància de la associacions observades.

Segons Stephanie Nishi, professora visitant del Canadà, becària postdoctoral dels Instituts de Recerca Sanitària (CIHR) i primera autora de l’estudi, “la diversitat dietètica, tal com ho demostra l’augment de la varietat de fruites i verdures, s’ha reconegut des de fa temps com un component clau de la qualitat de la dieta. Les verdures i fruites, en general, són riques en nutrients, i consumir una combinació de varietats que tenen diferents nutrients o components bioactius, pot tenir beneficis per a la salut superiors. Per dir-ho així, podrien actuar com una orquestra on la combinació de diferents instruments musicals (en aquest cas fruites i verdures) aconsegueix un millor so simfònic”.

Jordi Salas-Salvadó, director de la Unitat de Nutrició Humana de la URV, explica que “aquesta investigació es basa en un estudi previ de l’equip PREDIMED-Plus de Reus, que va demostrar en més de 6.500 participants que una major varietat en la ingesta de fruites i verdures s’associa a una qualitat de la dieta més alta i un estil de vida més saludable en un població d’avançada edat”. Nancy Babio, autora principal de l’estudi, afirma, per la seva banda, que “tot i que hi ha alguna evidència científica sobre la importància de consumir suficient quantitat de fruites i verdures, aquest estudi és el primer que resumeix l’evidència relacionada amb la varietat”.

Aquest treball, publicat a la revista científica Nutrients, ha comptat amb la participació, a més de Nishi, Salas-Salvadó i Babio, de les investigadores predoctorals Nadine Khoury i Cristina Valle Hita. Tots aquests autors formen part de la URV, el CIBEROBN i de l’IISPV. També s’ha comptat amb la col·laboració internacional d’Andreea Zurbau, becària postdoctoral del Departament de Ciències de la Nutrició de la Facultat de Medicina de Temerty, Universitat de Toronto.

Referència bibliogràfica: Nishi, S.K.; Khoury, N.; Valle Hita, C.; Zurbau, A.; Salas-Salvadó, J.; Babio, N. Vegetable and Fruit Intake Variety and Cardiovascular Health and Mortality: A Systematic Review and Meta-Analysis of Observational Studies. Nutrients 202315, 4913. https://doi.org/10.3390/nu15234913