04/03/2022

Més de 130 professionals comparteixen en unes jornades els darrers avenços en compostos bioactius i nutricèutica

La Càtedra Uriach de Nutracèutica i el grup de recerca en Nutrigenòmica de la URV organitzen aquesta trobada, en la que també s’han premiat els millors treballs de recerca a estudiants del Màster en Nutrició i Metabolisme

La nutricèutica (nutrició i farmacèutica) defineix aquells aliments o una part d’ells que a més de nodrir l’organisme proporcionen beneficis mèdics o per a la salut, incloent-hi la prevenció de malalties. Conèixer els darrers avenços científics en aquest camp ha estat l’objectiu principal de les primeres Jornades de Nutricèutica que des d’ahir dijous reuneixen al Seminari de Tarragona més de 130 professionals de diferents universitats i grups de recerca de l’Estat espanyol que aborden aquesta temàtica des de diferents perspectives. Les jornades, que també s’han obert a estudiants de grau i de màster, les ha organitzat la Càtedra Uriach de Nutracèutica de la URV juntament amb el grup de recerca en Nutrigenòmica de la Universitat.

“En una societat cada vegada més envellida, amb moltes malalties cròniques que s’han convertit en autèntiques pandèmies, els compostos bioactius i nutricèutics poden resultar molt interessants”, explica Begoña Muguerza, investigadora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV i directora de la Càtedra. Algunes de les conferències incloses a les jornades s’han centrat en el paper dels polifenols com a compostos que ajuden a la prevenció de malalties com l’obesitat o la hipertensió, entre d’altres.

Els darrers avenços sobre compostos bioactius, les mesures de la seva efectivitat i alguns dels més novedosos mecanismes d’actuació implicats en els seus efectes i les més recents tendències en el seu estudi són els principals temes que es van abordar. També es van repassar alguns dels temes relacionats amb la materialització d’aquests compostos bioactius en nutricèutics, per tal que puguin ser comercialitzats i arribin a consumidors per tal de millorar el seu benestar i prevenir l’aparició de diferents patologies.

Premis a treballs de final de màster

Durant les jornades també s’han repartit els premis a treballs de final del Màster en Nutrició i Metabolisme, que imparteixen conjuntament la URV i la UB. Els estudiants premiats han estat Jiaqui Ni, pel seu treball “Milk and dayri product consumption and short-term changes in cognitive performance” i per Blanca Barrau, pel seu treball “Reducción de gluten en bebida de avena mediante enzimas”. Al llarg de la jornada d’avui també es lliurarà el premi al millor pòster presentat.

L’objectiu de la responsable de la Càtedra és obrir aquestes jornades a un públic internacional en la propera edició, prevista per a l’any vinent.

Càtedra Uriach de Nutracèutica

La Càtedra Uriach de Nutracèutica és el resultat d’un conveni de col·laboració, signat l’any 2020, entre la Fundació Uriach i la Universitat Rovira i Virgili. La càtedra està adscrita al Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV, que coordina el Màster oficial en Nutrició i Metabolisme, un ensenyament de la Facultat de Química impartit en col·laboració amb la Universitat de Barcelona. La finalitat de la càtedra és impulsar el coneixement de la nutricèutica en l’àmbit educatiu, professional i social a través de la promoció d’activitats de divulgació, docència i recerca que permetin el progrés i desenvolupament d’aquesta disciplina.